Een mysterie met een duister randje in de 19e eeuw

Fardau 15 mei 2023
Ik zag het boek liggen in de bieb en de omslag sprak me meteen aan; een beetje duistere sfeer, een oud landhuis, en de ondertitel: ‘ de mooiste landhuizen herbergen de duisterste geheimen’.
Dit is mijn eerste boek van de Duitse auteur Susanne Goga en het heeft mij positief verrast.
In andere recensies wordt aangegeven dat het verhaal traag is, maar dit vind ik juist meevallen gezien de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Als je er een originele roman van Jane Austen of Charlotte Bronte naast legt, wat zich wel iets eerder in de tijd afspeelt (ongeveer 1815) dan merk je dat die verhalen nog veel trager gaan. Het zou naar mijn idee ook niet passen om het verhaal qua snelheid te laten afspelen zoals het leven nu. Dan zou er veel en snel opeenvolgende actie in moeten zitten.
Interessant ook om te lezen hoe ze in die tijd tegen spiritualiteit aankeken en dat de society of psychical research nog steeds bestaat.

Als je van boeken houdt die zich in de tijd afspelen van Jane Eyre en ook van een beetje spanning en mysterie houdt dan raad ik je dit boek zeker aan.
Ik ga zeker nog een boek van Susanne Goga lezen en ik hoop dat haar andere boeken ook snel vanuit het Duits naar het Nederlands vertaalt worden en hier ook meer bekendheid krijgen.

Meer recensies van Fardau