Thriller die je niet loslaat!

FinnAudenaert 05 augustus 2023
Een thriller die je op één avond, tot diep in de nacht, en onmiddellijk bij het wakker worden de volgende dag leest, noem ik meer dan geslaagd!

‘Dodelijke cocktail’, een goed gekozen titel overigens, heeft twee tijdlijnen, die elkaar min of meer per hoofdstuk afwisselen. Vijf vriendinnen, prille twintigers, gaan op vakantie naar Italië. Ze storten zich in het uitgaansleven. De ene meid heeft al meer succes dan de andere. Nadine legt genadeloos de verhoudingen tussen de vriendinnen bloot. Ongeveer twintig jaar later kijken we hoe het de dames nu vergaat. Een van hen is volledig uit hun leven verdwenen. Sommige vriendschappen zijn verwaterd. Er zijn echtgenoten, kinderen en er is vooral ook wel wat relationeel leed. Als de vier overgebleven dames plots oude ansichtkaarten uit Italië ontvangen, gaan de poppen aan het dansen. Welke wrede gebeurtenissen sloegen op vakantie zulke grote wonden? Zitten de dames voorgoed gevangen in het verleden?

Dit is een rechttoe rechtaan thriller. Er is wel plek voor wat sfeerschepping op de vakantieplek in Italië, maar de plot en de karaktertekening, alsook de groepsdynamiek, hebben duidelijk voorrang. Dat leest lekker weg, want het tempo is strak en de onthullingen volgen elkaar aangenaam snel op. Nadine Barroso verdeelt haar aandacht mooi tussen geloofwaardige personages en een intrigerend mysterie. Zoals in elke goede thriller slaagt de auteur erin om de lezer op het verkeerde been te zetten. Toch bedriegt ze de lezer onderweg niet (auteurs halen soms heuse kunstgrepen uit), wat ik wel net zo fijn vind.

Deze thriller doet je nadenken over thema’s zoals vriendschap, zelfzekerheid, mentale gezondheid en de waarde van trouw in allerlei soorten relaties.

Dit was mijn eerste kennismaking met het werk van Nadine Barroso. Een vlot lezend boek met een zorgvuldig opgebouwde plot en veel aandacht voor de gevoelswereld van de personages. Het is niet zo eenvoudig om liefst vijf hoofdpersonen evenveel aandacht te geven, maar Nadine slaagt hier met glans in. Ook een pluim voor de realistisch aandoende actiescènes, vaak aan het strand of in zee, en de romantische en de wat pikantere scènes die geheel zonder clichés worden verwoord. Deze thriller smaakt duidelijk naar meer!

Meer recensies van FinnAudenaert