De verwachtingen worden ingelost

florevdl 09 mei 2022 Hebban Recensent

Wanneer tijdens de openingsavond van de Berlinale op het grote doek een snuff-movie verschijnt, is het voor de Berlijnse politie alle hens aan dek. Als dan ook blijkt dat de hoofdrolspeelster de dochter van burgemeester Otto Keller is, eist hij dat het team dat een jaar eerder de moord in de Dom oploste op de zaak gezet wordt. Tom Babylon, kersverse papa, en psychologe Sita Johanns vormen opnieuw een team in de zoektocht naar de dader van deze “moord”.

Het eerste raadsel waar de politie voor komt te staan is of er effectief een moord gepleegd is. Er is namelijk geen lijk gevonden en de video kan fake zijn. Wanneer er meer dochters van de Berlijnse elite verdwijnen, wordt de zaak steeds dringender.

Nadat Sleutel 17, het eerste deel uit de 'Babylon'-reeks van Marc Raabe, eindigde met een heleboel vragen, zorgt Kamer 19 voor enkele verrassende inzichten. De personages worden uitgediept en veel vragen uit het verleden worden opgehelderd. Raabe beloont ons geduld met de antwoorden waarop we hadden gehoopt. Dit deel werd vertaald naar het Nederlands door Marcel Misset.

In tegenstelling tot Sleutel 17, waar we in het verleden van Tom Babylon doken, komt in Kamer 19 het verleden van Sita Johanns aan bod. Dit gebeurt opnieuw via cursief gedrukte flashbacks. Deze hoofdstukken zorgen voor een aangename afwisseling met het onderzoek in het heden. Het is ook interessant om het verleden van Sita te leren kennen. In het vorige boek werd hier nog mysterieus over gedaan. Toen kwamen we enkel de geheimen van Tom te weten:

“Tom kijkt haar met openhangende mond aan. ‘Jezus,’ fluistert hij. ‘Dat had je tegen me moeten zeggen.’
‘Ik weet het,’ bekent ze zachtjes.
Tom voelt een diepe woede opkomen, maar weet ook dat verwijten niets uithalen.
‘Jouw geheimen, mijn geheimen,’ zegt ze.”

Tom is nog steeds op zoek naar zijn verdwenen zusje Viola. In het begin wordt hier nog even aandacht aan besteed wanneer er een jong meisje, volledig in het wit gekleed, gevonden wordt. Je voelt dat deze verhaallijn nog niet is afgewerkt. Er wordt in de rest van het verhaal niet meer op teruggekomen. Wellicht wordt dit in het laatste deel meer uitgediept.

Marc Raabe lost de verwachtingen in. Met Kamer 19 schrijft hij een waardige opvolger voor Sleutel 17. De spanning is van bij de start aanwezig en verdwijnt geen moment. Er zit een prima tempo in het verhaal waardoor alles snel vooruit gaat. Tom en Sita blijven boeiende hoofdpersonages die ons hopelijk opnieuw zullen verrassen in het laatste deel: De horzel. Het is uitkijken naar de vertaling die in juni verschijnt.

Meer recensies van florevdl