Ontmoet de goden !

Frank Peters 23 november 2023
Neil Gaiman, Portchester, UK, 1960 is een schrijver met veel gezichten en duikt vaak op in mijn Instagram-feed. Het is eigenlijk best vreemd dat ik nooit eerder iets van hem had gelezen. Onlangs besloot ik me onder te dompelen in zijn wereld met "Noorse goden", en het was een aangename kennismaking. Gaiman is ongetwijfeld een meesterlijke verhalenverteller, en hoewel ik de Marvelfilms zelf links laat liggen, begrijp ik dat ze de populariteit van Thor, Loki en hun wereld onder sommige lezers hebben vergroot.

Hoewel ik al enige kennis had van de mythologie, bracht dit boek het voor mij echt tot leven. Het is bewonderenswaardig hoe Gaiman de Noorse mythologie herschrijft in een beeldende, pakkende taal, waardoor het voor iedereen toegankelijk wordt.
In dit boek kiest hij voor een eenvoudige stijl die zowel beeldend als komisch is, waardoor we kennismaken met de Noorse goden (of eigenlijk, zo leerde ik van een mede-recensent, de Noordse goden) met al hun eigenaardigheden. Thor, Thir, Odin, Loki, Freya - ze passeren allemaal de revue in een wereld vol dwergen, reuzen en mystieke dieren. Gaiman verbindt afzonderlijke hoofdstukken tot één verhaal, hoewel sommige hoofdstukken op zichzelf staan en onderling verwisselbaar zijn. Van het ontstaan van de wereld tot Ragnarok, de ondergang van de goden.

Sommige beschrijvingen van Gaiman zijn ronduit hilarisch door de humor en zijn onderkoelde schrijfstijl. Neem bijvoorbeeld het voorval met Lit, een van de dwergen:
“Lit, een van de dwergen, ging voor Thor staan om beter zicht te krijgen op de brandstapel, en Thor trapte hem geërgerd de vlammen in, waardoor Thor zich iets beter voelde en alle dwergen zich veel ellendiger voelden”

Hoewel ik het boek kan aanbevelen, zie ik het niet als het meesterwerk dat sommige recensenten suggereren. De schrijfstijl is voor mij wat aan de gewone kant, vooral in vergelijking met epische vertellingen als 'Game of Thrones' of 'Lord of the Rings'. Desalniettemin is het heerlijk leesvoer dat je in een sneltreinvaart doorwerkt (tenzij je alle namen probeert te onthouden). Voor mij krijgt het 3,5 sterren en, vooruit, nog een halve extra voor die waanzinnige cover! Ik heb me kostelijk vermaakt met dit boek.

Meer recensies van Frank Peters