Een ontroerend meesterwerk

Frans van Tilburg 10 augustus 2021
Ik was één van de gelukkigen die belangstelling toonden voor een gratis exemplaar van deze graphic novel, en metterdaad een exemplaar heb ontvangen.

Als oud-stripliefhebber en fervent lezer vroeg ik me af, of een graphic novel ook iets voor mij zou kunnen zijn.
Dit boek in ieder geval wel! Wat een meesterwerk.
Tegen de treurige achtergrond van de 'Dust Bowl' eind jaren 30 wordt het verhaal verteld van een beginnend fotograaf, John Clarke, die de opdracht van de FSA (Farm Security Administration) aanneemt om de narigheid van de bewoners van deze stoffige streek in beeld te brengen.
De verzonnen John Clarke was niet de enige. In de Library of Congres is het resultaat van het werk van veel beroemde fotografen gearchiveerd die een soortgelijke opdracht ooit aannamen.
Dit fotoarchief vormde een deel van de door Aimee de Jongh gebruikte documentatie voor dit boek. Maar het boek is veel meer dan alleen de weergave van het verwoeste en verstofte gebied dat bekend staat als de Dustbowl. Het is ook en vooral het verhaal van de fotograaf die bij het uitvoeren van zijn opdracht tot de conclusie komt dat het leven iets anders voor hem in petto heeft dan de fotografie.
Aimee de Jong slaagt er niet alleen in om de achtergrond tot leven te brengen, het lukt haar ook om de beweegreden van de hoofdpersoon John Clarke, om uiteindelijk zijn opdracht terug te geven, duidelijk te maken.
Ikzelf raakte ontroerd door de laatste beelden van dit fantastische boek.

Dagen van zand is niet het eerste beeldverhaal dat ik ooit las, zelfs niet de eerste graphic novel, maar het was voor het eerst dat een getekende zo bij mij binnenkwam.

Ik ga zeker meer werk van Aimee de Jongh bekijken en lezen.

Een niet alleen ontroerend, maar ook een zeer aanbevolen meesterwerk!

Meer recensies van Frans van Tilburg