Een raamvertelling in de Bob Evers Serie

Dit laatst verschenen deel in de Bob Evers serie, zoals al heel lang gebruikelijk, geschreven door Peter de Zwaan blijkt een echte raamvertelling te zijn.
De jongens hebben besloten om plaatsen waar ze ooit een avontuur beleefden op nieuw te bezoeken om nu de toeristische attracties te bekijken die ze door het avontuur gemist hebben.
Hierbij zijn ze in een krakkemikkig vakantiehuisje in de regenachtige Ardennen beland.
Tijdens dit verblijf kijken ze terug op zaken die ze tijdens deze nostalgische trip hebben beleefd. Het betreft - bijna - allemaal min of mislukte avontuurtjes, waaruit ze zich haastig terugtrekken als ze er achter komen hoe alles in elkaar steekt.
Ook het verblijf in de Ardennen zelf blijkt deel uit te maken van de reeks belevenissen. Het boekje eindigt met een belevenis op de Shetland eilanden, waarbij figuren uit de eerste avonturen van de jongens (De Stille Zuidzee avonturen) plotseling weer opduiken.
Al met al levert ook dit boekje weer een paar uurtjes amusant leesplezier op voor de liefhebbers.
De avontuurtjes hebben genoeg open eindjes om eventuele vervolgen niet uit te sluiten, maar of dat ooit gaat gebeuren weet alleen Peter de Zwaan.
De flaptekst suggereert dat alles in de boekje onder het hoofdstuk bloppers en blunders valt. In feite valt dat wel mee. Mogelijk in een volgend - nog te verschijnen - deel aan aantal meer succesvolle belevenissen. De aangekondigde titel "Koude kunstjes" doet in ieder geval zoiets vermoeden.
Ik kijk er nu al naar uit.
De nieuwe deeltjes van de serie zijn te bestellen bij de uitgeverij (Zwarte Zwaan) en later dit jaar ook via de reguliere boekhandel verkrijgbaar.

Meer recensies van Frans van Tilburg