Verrassende nieuwe Boyne

Zojuist het meest recente in het Nederlands vertaalde boek van John Boyne 'De reiziger' uitgelezen.

Het verhaal behelst het leven van een buitenbeentje in zijn familie, een leven vol morele dilemma's en wraak. Het bijzondere is dat na iedere scene het verhaal wordt vervolgd in een nieuwe tijd, op een andere plaats met een andere hoofdrolspeler. Toch loopt de levensgeschiedenis door.
Verrassend is ook dat vele scènes zich afspelen tegen de achtergrond van bekende voorvallen uit de wereldgeschiedenis. De verteller is op deze manier getuige van de grote gebeurtenissen uit de wereldgeschiedenis.
Of het verhaal door deze bijzondere manier van vertellen aan waarde wint weet ik niet goed. Maar net als ieder ander boek van Boyne dat ik tot nu toe las, is het een zeer plezierige leesbare roman geworden.
Om de een of andere reden deed het boek mij denken aan de roman '4 3 2 1' van Paul Auster. Die vertelt vier maal hetzelfde leven van dezelfde persoon, alleen vinden in die diverse levens verschillende gebeurtenissen plaats.
Boyne doet precies het omgekeerde, hij vertelt één verhaal door verschillende ogen gezien, maar hij doet dit zeer vakkundig en zeer leesbaar.
Ik durf dit boek door die fantastische leesbaarheid aan iedereen aan te bevelen en ook de vertelwijze vanuit verschillende ogen geeft dit boek iets bijzonders.
Uit het slot blijkt dat Boyne niet zeer optimistisch is over onze toekomst, maar er zijn momenteel gelukkig vele mensen die zijn zorgen over de toekomst delen. Dus hopelijk zal de toekomst beter verlopen dat Boyne voorspelt.
Ik beoordeel het boek met vier sterren vanwege de zeer plezierige leesbaarheid.

Meer recensies van Frans van Tilburg