Ik geef dit boek 5 sterren

Gabrielle18 12 september 2022
"Oktober 1933. Mama had me van tafel getild en was mijn haar aan het vlechten. vroeg ze me. Geïrriteerd zo impuls dat ze haar vlecht los liet om mijn hoofd stevig tussen mijn handen te pakken. Ik werd gedwongen om naar haar te kijken. "Ja, ja," zei ik.

"Het meisje met de vlechtjes" een roman gebaseerd  op het waargebeurde verhaal van Freddie Overs teen, een tiener die zich - tijdens de oorlogsjaren - bij het Nederlandse Gewapende Verzet heeft aangesloten.
Het begind allemaal in 1941, wanneer een voorname heer op de deur van Oversteegen klopt. De man heeft een voorstel voor de jonge Freddie, die met die vlechten en een minuut fysiek nog minder dan zestien lijkt. Niemand zou haar verdenken, dus zij is de ideale kandidaat om zich aan te sluiten bij het verzet tegen de Duitse bezetters.Freddie is het ermee eens op één voorwaarde: geen doden. Hij wil niet worden zoals de monsters waar ze tegen vechten. In eerste instantie worden ze toevertrouwd met onschadelijke taken, zoals het verzenden van berichten of het saboteren van elektriciteitsleidingen. Dan echter veranderen de spelregels en worden ze gevraagd om naar plaatsen te gaan die door de nazi's bezocht worden, opgemerkt worden door het doel en hem ervan te overtuigen  haar te volgen op een afgelegen plek, in het bos, waar de sicars van de clandeste organisatie zullen wachten op hun moeder. Freddi is zijn belofte niet vergeten, toch doet hij wat nodig is. Beetje bij beetje glijdt de grens die ze had gesteld steeds veder en begint ze aanvallen te plannen en zelfs persoonlijk de  doelen te vernietigen.

Meer recensies van Gabrielle18