Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Wankele start van nieuwe serie

Gea Kuipers 27 juli 2022 Hebban Recensent
Ulrika Rolfsdotter (1977) groeide op in de Zweedse regio Ådalen, waar ze als kind al verhalen schreef. Ze is maatschappelijk werker en cognitief gedragstherapeut en heeft gewerkt met misbruikte en mishandelde vrouwen. Duivelsdal is Rolfsdotters debuut en het eerste deel in de serie rond maatschappelijk werker Annie Ljung. Het boek is gesitueerd in de omgeving waar Rolfsdotter opgroeide, en gebaseerd op een daadwerkelijke moord rond 1800.

Nadat Annie een verontrustend telefoontje over haar zieke moeder heeft ontvangen, neemt ze een paar dagen vrij en rijdt ze vanuit Stockholm naar Lockne. Veel zin om naar haar geboorteplaats te gaan heeft ze niet, want ooit vluchtte ze er weg met zowel een fysiek als een emotioneel litteken. Als enkele dagen later de zeventienjarige Saga, de dochter van haar achterneef Sven en zijn vrouw Lillemor, plots verdwijnt, besluit Annie langer in Lockne te blijven om te helpen bij de zoektocht. De zoektocht levert niets op en de politie zit op een dood spoor. Annie krijgt een tijdelijke baan aaangeboden en grijpt dat met beide handen aan om op die manier zelf op onderzoek uit te gaan. De urgentie wordt hoger als een buurmeisje van haar in een drugscoma wordt gevonden.

Rolfsdotter heeft een beeldende schrijfstijl, die prettig leest en voor iedereen toegankelijk is. Ze schrijft het verhaal vanuit verschillende perspectieven in de derde persoonsvorm, waarbij het altijd duidelijk is wie er aan het woord is. Binnen de perspectieven wordt het verhaal chronologisch verteld. De auteur heeft ervoor gekozen om emotioneel beladen gedachten en flashbacks in cursief te zetten, wat het voor de lezer gemakkelijk maakt. Naarmate het boek vordert, valt op dat het verhaal warriger wordt en dat ook de logica af en toe ontbreekt.

De lezer leert hoofdpersonage Annie in dit eerste deel nog niet echt kennen. En ondanks dat langzaamaan duidelijk wordt waarom ze er ooit voor koos om Lockne te ontvluchten, gaat dat zonder veel emotionele betrokkenheid gepaard. Wellicht komt het door Annies weinig innemende karakter; ze is niet open, niet altijd eerlijk en het lijkt af en toe alsof ze geen sociale grenzen kent. Daartegenover staat dat ze haar hart op de goede plek heeft zitten. Ze probeert er alles aan te doen om Saga te vinden en om te ontdekken hoe het komt dat haar buurmeisje in die erbarmelijke toestand is terechtgekomen. Bovendien valt het voor Annie absoluut niet mee om in het dorp terug te keren waar de mensen haar nog steeds met geruchten achtervolgen, en waar ze haar toenmalige vriend regelmatig tegen het lijf loopt. Van de overige personages krijgt de lezer een beter beeld, doordat Rolfsdotter ze enigszins karikaturaal heeft neergezet, zoals de aan alcohol verslaafde buurman, de hufterige politieman en de jaloerse vrouw van Annies ex-vriend.

Annies zoektocht naar Saga is niet helemaal realistisch uitgewerkt. Niet alleen de keren dat ze ineens haar werk verlaat om achter iets aan te gaan, is vreemd, ook de informatie die ze krijgt toegespeeld van de politie voelt nogal vergezocht. Dit alles maakt dat deze nieuwe serie met Duivelsdal, dat door Sophie Kuiper naar het Nederlands werd vertaald, een wat wankele start kent.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Gea Kuipers

Gesponsord

Deze thriller trekt je razendsnel mee in een complot met onbetrouwbare staatslieden met hun eigen agenda's, internationale conflicten en hoogoplopende bedreigingen voor de samenleving.