Boek om te geven met Jólabókaflóð

Gea Kuipers 06 november 2023 Hebban Recensent
Molly en Andrew vliegen al tien jaar samen vanuit Amerika naar Ierland om kerst te vieren. In het begin ging dat niet helemaal van harte, maar inmiddels spreken ze elk jaar af om samen te reizen. Dit jaar gooit een enorme sneeuwstorm roet in het eten. Molly heeft, net als haar familie, niet veel met kerst en vindt het in eerste instantie dan ook niet erg. Andrew daarentegen is een enorme kerstfan en hij is ontzettend teleurgesteld dat hij deze feestdag niet samen met zijn familie kan vieren. Als Molly de emoties bij Andrew ziet, besluit ze alles op alles te zetten om Andrew thuis te brengen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Catherine Walsh is geboren en getogen in Ierland. Als ze geen romans aan het schrijven is, doet ze verwoede pogingen om haar kamerplanten in leven te houden. Eind 2022 was Wat ik wil voor kerst de bestverkopende roman van het hele jaar voor haar Britse uitgever. Dit jaar kunnen de Nederlandse lezers van het boek genieten, dankzij de vertaling van Ineke de Groot. Inmiddels heeft Walsh twee nieuwe romans geschreven. Het is nog niet bekend of die vertaald zullen worden.

Walsh schrijft alsof ze nooit iets anders gedaan heeft. Haar stijl is vloeiend, toegankelijk, beeldend en doorspekt met humor, terwijl ze maatschappelijke thema’s niet uit de weg gaat. Het hele boek wordt in de ik-vorm vanuit Molly’s perspectief verteld. Een keuze die nog wel eens verkeerd kan uitpakken, maar in dit geval past het perfect. De auteur brengt via Molly alle andere personages goed tot leven, waardoor er een duidelijk beeld van ze ontstaat. Iedereen wordt ingekleurd en heeft een functie voor het totaalplaatje. Doordat Walsh gebruik maakt van flashbacks naar de eerdere vliegreizen leer je Molly en Andrew goed kennen. Als lezer zie je waarmee ze worstelen en hoe ze zich ontwikkelen. Dit wel allemaal in een feelgood-jasje, waardoor er niet veel gevraagd wordt van het voorstellingsvermogen en de voorspelbaarheid van het einde.

Het zijn vooral de humor en het gebruik van de flashbacks die Wat ik wil voor kerst onderscheiden van andere feelgood kerstromans. Dit boek van Catherine Walsh verdient het dan ook om onder de kerstboom te liggen, of misschien nog beter om cadeau te geven op kerstavond tijdens de IJslandse traditie Jólabókaflóð.

Meer recensies van Gea Kuipers