Nog steeds fan van Louis, niet van het boek

Gea Kuipers 18 juni 2020 Hebban Recensent
Toen ik het boek 'Louis van Gaal; De trainer en de totale mens' in het winkelschap zag liggen, moest ik 'm kopen. Ik ben namelijk enorm fan van Louis. Niet alleen van de trainer/coach Louis, maar ook van de mens Louis. Altijd al geweest en dit werd nog eens bevestigd door zijn gastoptreden bij Zomergasten en Hoge Bomen. Dus had ik erg hoge verwachtingen van het boek.

Helaas... Waarschijnlijk had ik me tevoren eerst moeten verdiepen in de persoon Robert Heukels die het boek heeft opgetekend.
Aan mijn kijk op Louis is niets veranderd na het lezen van het boek, laat dat duidelijk zijn. Maar de schrijfstijl die wordt gehanteerd in het boek is toch echt niet de mijne.
Allereerst is het mijn mening dat je als interviewer/journalist/schrijver van een boek jezelf niet in beeld hoort te brengen. Naar mijn idee doet Heukels dat té regelmatig. Daarnaast lijkt de opsteller van het boek zijn schrijfstijl aan te passen aan de persoon die tegenover hem zit, waardoor het vaak een droog relaas is; een opsomming van feiten. Hierdoor ontbreekt consistentie en lijkt het boek meer een samenraapsel van verhalen/artikelen van meerdere schrijvers.

Jammer, een gemiste kans!

Meer recensies van Gea Kuipers