Het beloofde verhaal komt niet tot z'n recht

Gea Kuipers 18 juni 2020 Hebban Recensent
Oregon is de debuutroman van Jori Stam. De beschrijving van het boek vond ik zo interessant dat ik hem direct op mijn 'wil-ik-lezen-lijst' heb gezet. Ik was aangenaam verrast dat ik 'm mocht lezen voor de Hebban Debuutprijs.

In Oregon wordt Stijn door zijn vriend Philip uitgenodigd om een paar weken op een afgelegen plek in Oregon te werken. Stijn zegt ja, omdat hij er aan zijn debuutroman wil werken, terwijl Philip een vervolg op zijn eerste boek wil schrijven.
Het heeft me veel moeite gekost om dit boek uit te lezen doordat de schrijfstijl een - voor mij althans - constante negatieve ondertoon heeft waardoor het niet prettig leest.
Daarnaast komt de beloofde verhaallijn helaas niet tot z'n recht.

Jori Stam laat de beide hoofdpersonages in het boek schrijven, zoals hij dat zelf ook doet. Voorbeeld: Stijn en Philip zijn alle twee enthousiast over een - in plaats van aanhalingstekens voor de dialogen. Dat doet Stam zelf ook. Eerlijk gezegd, vind ik het nogal irritant als een schrijver zichzelf indirect een compliment geeft (als het geen autobiografie is).

Meer recensies van Gea Kuipers