Mooie combi van SF met Mythologie

De laatste Profeet:
Het boek begint met 2 parallelle verhaallijnen. Een lijn is de reis van een aantal goden van Terrade (zo’n 200 lichtjaren verwijderd van de aarde – die door de goden Terrade 2 wordt genoemd) – vele eeuwen voor de geboorte van Christus. Aan het hoofd van dit gezelschap staat Zeus, de anderen zijn de andere bekende goden uit de Griekse mythologie. De andere verhaallijn speelt in de huidige tijd en handelt over de start van wereldreis van Emile (een geschiedkundige) met Jenny. Maar voor ze goed en wel op weg zijn wordt Emile gevraagd om een speciale opdracht voor Unesco te aanvaarden: een zoektocht naar de betekenis van een bijzondere vondst, nl. een landkaart. Omdat deze zoektocht bijna op de route ligt, neemt hij de opdracht aan.
Dan begint er een zoektocht met een groot aantal wetenschappers op diverse terreinen naar de landkaart en doen zeer verrassende ontdekkingen die o.a. gebaseerd en een gevolg zijn van de meetkundige figuren zoals het magische vierkant.
Het doel van de goden is om de bevolking op aarde beschaafder en slimmer te maken. Dat gaat niet helemaal goed, maar daar kan ik ivm spoilers niet verder op ingaan.
Emile en Jenny beginnen op basis van hun ontdekkingen een nieuwe politieke stroming waarin het socialisme een grote rol speelt. Ook daar ga ik uiteraard niet nader op in.
Al met al een zeer geslaagd boek voor mij wat een combinatie van Roman, thriller, mythologie en SF is.
De laatste Profeet en de Giganten:
Dit tweede boek begint 15 jaar verder waar deel 1 mee eindigde. De aarde is ondertussen een Utopia omgeving geworden, er zijn geen lokale valuta meer, de wereldwijde norm is de O munt – die uitsluitend in digitale vorm wordt gebruikt, dus een variant op de bitcoin. Daardoor is er ook geen criminaliteit meer. De smartphones zijn geëvalueerd naar de phOne met nog meer gebruiksmogelijkheden. Het standaard vervoermiddel is de flymobiel met als gevolg dat ik werkloos word want “Alleen al door de terugval van de productie aan rubberbanden, en de recycling daarvan, is er voor het milieu veel herstel bereikt.”, en tja ik werk bij het beste autobandenmerk: Michelin. Dat terzijde, verder is het voedselprobleem opgelost middels kweekmethodes gebaseerd op stamcellen. Kortom een ideale wereld, totdat OrlandO door zijn vader wordt gevraagd om een andere planeet van de ondergang te redden, Gliese. Want op Gliese dreigt een genocide. De reis daarna toe gaat met een sneltreinvaart, met maar liefst 120 x de snelheid van het licht, ze komen er door een foutje in de snelheid van onderweg (een tussenstopje) vele eeuwen in het verleden aan. Dit stukje beschouw ik maar als de fantasie van de auteur, want volgens mij kun je met een reis naar een planeet die op 20 lichtjaar afstand staat nooit meer dan 20 jaar ‘inhalen’. Het is hem vergeven omdat het verhaal anders niet klopt. Op die prehistorische planeet is veel werk te verrichten waardoor OrlandO zich genoodzaakt voelt om daar ontwikkelingshulp te bieden en er zo’n 1500 mensen achter te laten. Ondertussen loopt het op de Aarde lichtelijk uit de hand onder bewind van zijn zusje, de godin Lititia. Daar kan ik verder niet over uitweiden zonder spoilers te geven.
Een boek met meer SF gehalte dan het eerste, waardoor het nog dichter bij mijn favoriete genre komt, toch krijgt dit boek van mij één sterretje minder, nl. 4 omdat gaande het verhaal er wel heel veel toevalligheden worden ontdekt op basis van logica waar nooit iemand eerder is opgekomen.
De laatste Profeet op Gliese:
Dit derde boek in de serie Het laatste testament gaat bijna helemaal over het ontwikkelen van de planeet Gliese, waar een massale ruimtevloot vanuit de aarde met meerdere duizenden mensen is achtergebleven. Door een foutje (bedankt) in de snelheid van de ruimtevloot, die met een snelheid van ongeveer 120 x de lichtsnelheid de reis maakte zijn ze niet in de tegenwoordige tijd, maar vele eeuwen in het verleden aangekomen. Dat geeft ze de gelegenheid om de toekomst opnieuw vorm te geven. Ze brengen de lokale bewoners in record tijd moderne spullen en leefomstandigheden en proberen zo een ideale wereld te creëren. Het is duidelijk een SF boek (meer nog dan de delen 1 & 2) maar ook met een mengeling van bijbel en Griekse mythologie elementen er in. Ook de liefde / erotiek krijgt een plaatsje in dit boek waarbij ook overspel een rol speelt, het lijkt dus op een ‘echte’ samenleving. Ook dit deel getuigt weer van het nodige research werk dat door de auteur Han Peeters moet zijn gedaan. De parallellen die worden getrokken met de bijbel en de mythologie kloppen allemaal, mede dankzij de leesclub kan ik dat zeggen omdat ik zelf wel wat bijbelkennis heb maar zeker onvoldoende kennis van de Griekse mythologie. Het is zeker geen belerend boek, wees daar niet bang voor. Opvallend aan alle 3 de delen is wel het relatieve abrupte einde van het boek. Het boek leest heel makkelijk weg, dus de ruim 800 pagina’s van de 3 delen (het laatste deel was met ~150 pagina’s het dunste deel. Voor de liefhebbers van series, begin er maar aan want na deze eerste 3 delen, komen er nog 9. Dit deel krijgt van mij 4 sterren. Daarmee komt het gemiddelde voor de 3 delen op 4 sterren.

Meer recensies van Ger van der Pluijm