Kan het darkweb het daglicht verdragen?

Hebban Recensies 31 oktober 2019 Hebban Recensent

Dr. Tom Chatfield (1980), inmiddels al jaren een grootheid op het gebied de digitale technologie, schreef na een zevental non-fictieboeken met Dit is Gomorrah zijn eerste fictieve verhaal. Het is de start van een driedelige thrillerserie, waarin het darkweb centraal staat.

We maken in Dit is Gomorrah kennis met de ietwat naïeve computernerd Azi Bello. Hij is als hacker op zoek naar ‘Gomorrah’, een fictieve marktplaats op het darkweb waar werkelijk alles te koop is, inclusief levens. Als hij in zijn schuurtje aan het werk is, ontvangt hij een digitale schreeuw om hulp van Sigma, ook een hacker. Omdat hij het niet helemaal vertrouwt weigert hij zijn hulp.

Op datzelfde moment wordt er geklopt en staat Anna, een voor hem totaal onbekende vrouw, voor zijn deur. Zij blijkt veel beter op de hoogte te zijn van Azi’s activiteiten dan hem lief is en dat geeft haar de mogelijkheid Azi zodanig onder druk te zetten, dat hij volledig in haar greep raakt. Dit is het begin van een ongekend spannend, psychologisch avontuur, dat Azi op verschillende plekken van de wereld brengt en waarbij tot op het laatst niets is wat het lijkt.

Door zijn manier van vertellen laat Chatfield in Dit is Gomorrah zien dat het onderwerp darkweb hem na aan het hart ligt. Heel gestructureerd en verfijnd trekt hij de lezer zijn verhaal binnen, zonder al te technisch te worden. Toch leren we onderweg voldoende om zijn boodschap prima te doorzien en daar een mening over te vormen.

Het sterkste punt van dit verhaal is de uitwerking van de personages. Chatfield geeft ze allemaal exact genoeg ‘vlees op de botten’ om hun handelen en acties te begrijpen. Daarnaast, feitelijk nog belangrijker, weet hij de interesse van de lezer voor deze handelingen op te wekken en te behouden. Je voelt gewoon de angst van Azi als Anna tegenover hem gaat zitten, juist doordat hij zo weinig woorden nodig heeft:

‘Azi blijft zitten, knikt en luistert. Denk na, mompelt zijn brein. Denk na. Denk na. Je verkeert in shock, bent in paniek. Stop daarmee. Adem in, hou vast, adem uit. Maak oogcontact. Zeg iets.’

De ontknoping is even intrigerend als onverwacht. Hoewel sommige zaken ietwat snel worden afgehandeld, laat deze auteur de lezer wel degelijk met een afgerond geheel en ook een tevreden gevoel achter. De verhaallijnen komen professioneel bij elkaar. Alle vragen die tijden het lezen zijn gerezen, worden keurig beantwoord.

Dit is Gomorrah is niet alleen een originele, intelligente thriller met heel geraffineerde spanning; het laat met name ook zien wat de invloed van het internet in het algemeen, en het darkweb in het bijzonder op het normale leven zou kunnen zijn. Regelmatig zit je je echt te verbazen over hetgeen schijnbaar mogelijk is. En het geeft te denken of je daar wel zo blij mee zou moeten zijn. Dat neemt niet weg dat Chatfield een meer dan lezenswaardige thriller op de markt heeft gebracht.

Meer recensies van Hebban Recensies