Martyn van Beek, meesterverteller!

Gert 19 mei 2020
Het is het grootst denkbare schrikbeeld voor iedere ouder. Met je kind een dag naar het strand en dan, na een kort moment van onoplettendheid, tot de ontdekking komen dat je kind is verdwenen. In Salomonsoordeel, de nieuwe thriller van Martyn van Beek, is dit exact wat Sanne en David Soesterberg overkomt met hun dochter Marit.

Vijf jaar later, compleet aan het einde van hun Latijn, besluiten ze mee te doen aan een TV-uitzending, gepresenteerd door de onderzoeksjournalist Eric de Winter. De honderden tips die hierdoor binnenkomen lijken allemaal op niets uit te draaien, totdat een onbekende man een briefje in de brievenbus van de Soesterbergs stopt. Dit geeft de zaak een nieuwe boost en leidt het onderzoeksteam naar Franstalig Wallonië. Welke rol speelt een klooster aldaar? Is de gelijkenis van de zevenjarige dochter van de familie Philipart met Marit Soesterberg toeval? De uitkomst van deze puzzel is even verrassend als onthutsend.

++Het eerste jaar heb ik gezocht
Het tweede jaar heb ik gehuild.
In het derde jaar gevloekt en geschreeuwd.
Van het vierde jaar kan ik me niets herinneren.
Dit vijfde jaar beleef ik in een grote mist. Ik ben volkomen lamgeslagen,++

Een jaar na Engel zonder vleugels schrijft Martyn van Beek opnieuw een thriller met een kind in de hoofdrol. Maar daar houdt dan ook onmiddellijk iedere overeenkomst met Salomonsoordeel op. Dit is een thriller, die daadwerkelijk uitblinkt in spanning, ijzersterke personages, een fascinerende verhaallijn en met name originaliteit. Daar waar in veel thrillers de actie en het bloedvergieten de belangrijkste bron van leesplezier zijn, is dat in Salomonsoordeel toch echt de manier waarop het verhaal wordt verteld. Echte harde actie vindt je in dit boek nauwelijks terug en toch is de psychologische spanning vanaf de proloog voelbaar.

Alle personages in Salomonsoordeel zijn even krachtig en uniek goed uitgewerkt. We kennen Eric de Winter al uit het vorige avontuur. Hij wordt hier vakkundig verder uitgediept, waardoor we hem steeds beter leren kennen, vooral ook zijn onhebbelijke eigenschappen. Ook de nieuwelingen verschijnen zonder uitzondering op de juiste wijze ten tonele waarbij met name Sanne Soesterberg een speciale vermelding verdiend. Wees erop voorbereid dat sommige scènes zo levensecht zijn beschreven dat je al haar wanhoop, pijn, verdriet en boosheid daadwerkelijk zelf gaat ervaren. Dit is zonder overdrijven een unieke leeservaring te noemen.

Martyn van Beek beleeft met Salomonsoordeel zijn definitieve doorbraak als auteur. Door alle denkbare schrijftechnieken op de juiste manier toe en in te passen, verdient hij een plek tussen de absolute top in het thrillergenre. De gevierde namen hebben er een serieus te nemen concurrent bij.

Meer recensies van Gert