Té vlug uitgevlakt

‘Koud zonder jou’ is na ‘De blindganger’ en ‘De uitverkorene’ de derde thriller in een serie waarin de auteur het recherche-duo Joris Vischjager en Bianca van Dijk aan het werk zet.
Igor Znidarsic (1957) is een Nederlandse auteur, journalist en bladenmaker. Samen met zijn ouders emigreerde hij in 1968 uit Slovenië, zijn geboorteland in het voormalige Joegoslavië, naar Nederland.
Hij publiceerde non-fictie in o.a. Panorama, HP/De Tijd, Playboy, De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad. Zijn eerste semi-autobiografische debuutroman, ‘Diepgevroren Makrelen’, verscheen in 2011. Zijn eerste thriller, ‘De blindganger’, was goed voor een nominatie voor De Gouden Strop en de Hebban Thrillerdebuutprijs.

Joris Vischjager, een ervaren rechercheur die uitkijkt naar zijn pensioen en Bianca van Dijk, een jonge, gemotiveerde en gedreven politievrouw, met gezinsspanningen, worden onmiddellijk aan het werk gezet. Binnen een tijdspanne van enkele weken worden drie vrouwelijken gevonden. De doodsoorzaken zijn verschillend, maar het uiterlijk van de drie slachtoffers is hetzelfde: stevig gebouwde vrouwen met lang blond haar. De speurtocht verloopt stroef maar Bianca en Joris beseffen wel dat het telkens om dezelfde dader gaat.
Maakt de moordenaar toch een fatale fout?

Net zoals in de vorige delen gebruikt Igor zijn beproefd concept: de lezer maakt zeer vlug kennis met de dader. Daarover zegt de auteur in een interview (Bol.com):
“ Ik probeer in het hoofd van de dader te kijken. Ik probeer de psychologie van de moordenaar zichtbaar te maken. Ik vind alleen de actie, de beschrijving van de moorden en de jacht op de dader, te mager. Ik vind het veel interessanter om te laten zien hoe de dader uiteindelijk tot zijn daad komt. “
Dat is een duidelijke stellingname waarin Znidarsic met glans slaagt.
Verhelderende, zeer tijdsgebonden flash-backs, geven de lezer inderdaad een inzicht in de achterliggende motieven van de moordenaar.
De personages van Bianca en Hennie ( de moordenaar, zijn sterk uitgewerkt. Joris komt minder aan. Hij treedt vaak op als de moraliserende oudere collega die Bianca wil bijstaan in de spanningen die zich binnen haar gezin ophopen.
In de uitwerking van het personage Bianca zat meer. Haar huiselijke problemen, maar zeker een traumatische gebeurtenis uit haar jeugd ( verdwijning van haar zusje ) verdienden meer aandacht.
Hennie, de psychopatische moordenaar en zijn achtergronden worden zeer goed toegelicht en dat is duidelijk de bedoeling van Igor.

‘Koud zonder jou’ is volgens de schrijver te lezen als stand-alone. Toch komen bepaalde gebeurtenissen terug uit de vorige delen waarvan je als lezer de achtergronden niet kent, maar als verhaal staat het los van de vorige thrillers in deze reeks.

‘Koud zonder jou’ is een zeer vlot leesbare page-turner. Eenvoudig taalgebruik en een logische constructie van de plot zorgen voor de nodige spanning die de schrijver zeer lang weet vast te houden. De privéproblemen van Bianca en de afwikkeling van de verdwijningszaak van Lotje, haar zusje, zijn eerder flauw uitgewerkt. De spanningscurve wordt té snel afgevlakt en je blijft als lezer een beetje onverzadigd achter. Er zat zeker meer in.

Meer recensies van Guido Goedgezelschap