Oppervlakkig en teleurstellend

Thomas van der Meer (1986) beschrijft in zijn debuutroman "Welkom in de club" het verhaal van een jonge trans persoon Thomas, die de trasitie maakt van jonge vrouw naar man.

" Ik wil dat de lezer met het personage mee in trasitie gaat." ( ZIZO, Stephanie Van den Bosch, 03022020 )
Opmerkelijke vaststelling: als ik het gesprek van Stephanie Van den Bosch met Thomas van der Meer lees op de website zizomag.be dat heb ik de indruk dat mij dat meer zegt over transitie dan het hele boek. Jammer van het boek.

Eerlijk gezegd vind ik dit toch nog al een bombastische uitspraak van de auteur, want de vraag is: wil de lezer dat wel?

Het thema wordt op een veel te voorspelbare manier bij de lezer gebracht. Containers papier zijn er volgeschreven en ladingen filmmateriaal zijn er gedraaid over dit thema dat het vrijwel onmogelijk is om origineel uit de hoek te komen. een voorbeeld in België was de transitie van Van Spilbeeck: het leek wel het item van het jaar en je kreeg de indruk dat je niet meer normaal was als je niet bij die club hoorde, ... ) Daarbij komt nog dat van der Meer humoristisch wil overkomen maar daar totaal niet in lukt, integendeel: het humorgehalte is van bedenkelijk laag niveau.

Thomas van der Meer, met alle respect, maar het is een grote teleursstelling geworden.Het thema is té complex om daar maar eens vlug en gauw een boekje over te schrijven en daar dan ook nog lezers mee te boeien. De schrijfstijl is té oppervlakkig en van enige samenhang heb ik geen enkel spoor teruggevonden: het verhaal gaat uit van een te grote vanzelfsprekendheid en er is nauwelijks aandacht wat deze ingreep met een mens doet na afloop van de transitie.

En toch, toch heb ik het vermoeden dat Thomas meer in zijn marge heeft omdat er bij hem toch een portie verteltalent te bespeuren is. De keuze van de juiste onderwerpen en of thema's, een grondige voorbereiding om een goede fundatie te gieten en een samenhangend, gestructureerd verhaal schrijven zouden al een stap in de goede richting zijn.

"Welkom in de club" heeft mij op geen enkel moment kunnen boeien en het boek is bij mij gecatalogeerd in de map: teleurstellende leeservaringen van het jaar.

Ik heb "Welkom bij de club" bekroond met twee** sterren.

Meer recensies van Guido Goedgezelschap