Aangeraakt: rakend relaas over machtsmisbruik van docent jegens een leerlinge.

Aangeraakt is het rakende en helaas zó actuele verhaal van de jonge Anna en haar leraar die misbruik maakt van zijn positie.

Anna verkeert in een moeilijke fase in haar leven. Door een blessure heeft zij haar veelbelovende schaatscarrière moeten beëindigen en heeft vervolgens gekozen voor een studie fysiotherapie. Het feit dat haar droom in duigen viel, valt haar echter zwaar. Thuis ontvangt zij niet de steun waar ze zo’n behoefte aan heeft. In deze kwetsbare positie gaat ze in op het voorstel van haar docent die haar zijn hulp en steun biedt…bij haar thuis. Een geraffineerd machtsspel, waarbij Anna stukje bij beetje de grip op haar leven kwijtraakt en hij haar grenzen met voeten treedt, zowel geestelijk als lichamelijk, is het gevolg en laat diepe sporen na. Dieper dan ze zelf dacht. Dat blijkt uit het feit dat Anna, na haar huwelijk met Roland en de geboorte van hun kind, teruggeworpen wordt in deze onverwerkte traumatische ervaring.

“Zijn plotselinge belangstelling voelde ongemakkelijk, maar ik was ook een beetje gevleid. Dat juist hij mij wilde helpen, vond ik bijzonder. Hij was iemand in deze wereld. Met zijn grote en brede lichaam, dat mij imponeerde. Het leek alsof hij een soort van natuurlijk overwicht over zijn omgeving had.”

In Aangeraakt vertelt Anna haar verhaal. Eerst over het machtsmisbruik van haar docent, later over haar verwerking. Haar strijd om uit de mentale kooi te ontsnappen die haar omhuld. Een lange weg die begint met erkenning.

Met Aangeraakt heeft Beukeboom een bijzonder indrukwekkend boek afgeleverd. Een boek ook dat menigeen de ogen zal openen voor hoe dergelijke ongelijkwaardige situaties kunnen ontstaan en waar het gevaar loert. Uiterst actueel en aangrijpend. Het verhaal van Anna zal ook ongetwijfeld erkenning en herkenning bieden aan vrouwen die zelf in een dergelijke situatie hebben verkeerd of dat nog altijd doen.

“Ik ben ervan overtuigd dat mijn verlies alleen gecompenseerd kan worden door een grens over te gaan. De grens die ik mijzelf heb opgelegd om afstand te houden van anderen die te dichtbij dreigen te komen.”

Niet alleen het verhaal van Anna is aangrijpend, ook de schrijfstijl van deze debutant is veelbelovend en het getuigt van moed om bij een eerste boek direct zo’n belangwekkend thema aan te pakken. Beukeboom ziet kans om zowel Anna als haar leraar uitstekend neer te zetten en het feit dat zij ervoor gekozen heeft het verhaal in de eerste persoon te schrijven, brengt Anna heel dicht bij de lezer.

Dat Beukeboom niet alleen het misbruik in haar verhaal opneemt, maar ook en vooral de jaren daarna beschrijft, maakt het boek áf. Een dergelijke situatie stopt namelijk niet wanneer het misbruik is gestopt. Het werkt nog vele jaren -soms zelfs een leven lang- door.

De auteur
Linda Beukeboom (1962) woont met haar man in een dorp in Drenthe. Een aantal jaren geleden startte ze met schrijven. Aangeraakt is haar debuut.

Uitvoering
Uitgeverij Elikser