Bloedheet: Hulst maakt hoge verwachtingen waar!

Fee Wilkens staat centraal in Bloedheet. Fee is eerstejaars student geschiedenis in Leiden en woont, samen met haar beste vriendin Rox, in het appartement dat haar ouders voor haar hebben gekocht.

Tijdens de voorbereidingen van haar vaders vijftigste verjaardag, doet Fee een schokkende ontdekking die veel vragen bij haar oproept. Wat is er precies gebeurd in het verleden rond het familiebedrijf in Apeldoorn, Spa Resort Het Kristal? Wat staat er in het dagboek van oom Bas, dat hij schreef in de gevangenis? En wat ziet de knappe Joey in Fee?

“Iemand, Bas, heeft hen een kaart gestuurd, dat hij zondag op het feest van mijn vader zal zijn. Ik heb nog nooit van hem gehoord. Misschien is hij een zakenpartner van Michel of iemand van vroeger.”

Dan sterft er een familielid. Dat Fee nieuwsgierig van aard is, komt nu goed van pas. Ze besluit samen met Rox op onderzoek uit te gaan. Ze moet weten wat het sterfgeval te maken heeft met haar verleden.
Na haar heerlijke debuut Privacy Live zijn de verwachtingen hooggespannen en die maakt Hulst beslist waar. Kon Privacy Live gekenmerkt worden als Young Adult, dit keer waagt de auteur zich aan een thriller en ook dat gaat haar uitstekend af.

Hulst hanteert in Bloedheet opnieuw een uiterst vlotte schrijfstijl en ook nu zijn haar personages, die zij overigens prima karakteriseert, origineel. De dialogen zijn heel natuurlijk en die weet Hulst goed aan te passen aan het personage.

“Ik ril. Het voelt onwerkelijk om te praten over een moord alsof het normaal is. Er is niets normaal aan de situatie. Ik draai een rondje om mijn as om vast te stellen dat we niet worden gevolgd.”

Fee is een wat onzeker meisje, dat haar emoties weg eet. Ze studeert geschiedenis, maar haar werkelijke interesse gaat uit naar de journalistiek. Ze groeit op in een harmonieuze gezinssituatie. Op enig moment krijgt Fee een verjaardagskaart onder ogen die gericht is aan haar vader Michel. De kaart is afkomstig van ene Bas. Wanneer ze vraagt wie deze Bas is, wordt haar gezegd niet verder te vragen. Een voor Fee verrassende reactie van haar ouders, gezien hun relatie. Fee’s nieuwsgierigheid gebiedt haar uit te zoeken wie deze vreemdeling is. Een DNA test is het begin van een speurtocht naar haar afkomst, waarbij zij zich gesteund weet door haar vrienden Rox en Nick.

“Ik ben de krachtmeting aan het verliezen en moet mijn blote voeten verzetten om harder te kunnen duwen. Even verslapt mijn aandacht. De balkondeur schiet open. Ik struikel naar achteren. Ik heb de sleutel in mijn hand. Er is nog een balkondeur, bij de woonkamer. Daar kan ik naar binnen.”

Hulst weet op intelligente wijze en zonder het overzicht te verliezen met regelmaat van perspectief te wisselen, waardoor een intrigerend geheel ontstaat. Bovendien heeft zij diverse verrassende plotwendingen ingebouwd waarmee zij haar lezers telkens op het verkeerde been weet te zetten. Het verhaal kent een interessante constructie waarbij de hoofdpersonages beurtelings centraal staan. De spanningsboog weet Hulst gedoseerd verder op te bouwen.

Kortom, Bloedheet is boeiend en tevens spannend verhaal waarin familiegeheimen, vriendschap, leugens en vertrouwen centraal staan.

Over de auteur
Annet Hulst is initiatiefnemer van de websites Chicklit.nl en Vrouwenthrillers.nl. Ze is getrouwd, moeder van twee dochters en werkt in de IT. In haar vrije tijd schrijft ze en leest ze boeken in alle genres.

Uitvoering
Uitgever LetterRijn
ISBN: 9789493192119
Paperback, 300 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water