Er is een kans: fraai uitgewerkte emoties

Hanneke van de Water 19 augustus 2020
Er is een kans herbergt het verhaal over drie vrienden, Teddy, Lincoln en Mickey die in hun studietijd met elkaar bevriend waren. Inmiddels zijn het mannen op leeftijd en komen zij, na jaren weer samen in een vakantiehuis op Martha’s Vineyard.

Na hun studie gingen de vrienden elk hun eigen weg. Niet zo vreemd aangezien zij geheel verschillend zijn. Een ding hadden zij destijds echter met elkaar gemeen; ze waren alle drie verliefd op Jacy Colloway die, na een gezamenlijke vakantie in het huis waar de vrienden jaren later samenkomen, spoorloos verdween. Nu, veertig jaar later, zijn de vrienden Jacy nog steeds niet vergeten. Terwijl ze terugblikken op hun leven dringt de vraag zich op wat er nou toch precies met Jacy is gebeurd.

“Dat was een speling van licht en schaduw geweest. En nu hij haar goed bekeek, leek ze al evenmin erg veel op Jacy. Nee, het eiland had haar tevoorschijn getoverd. Dat, en de fysieke nabijheid van zijn oude vriend, en bingo.”

Een bijzondere insteek voor een verhaal en evenzo bijzonder uitgewerkt door auteur Richard Russo. Er is een kans is opnieuw een briljantje van de hand van deze auteur die al eerder de Pulitzer Prijs in de wacht wist te slepen met zijn boek Empire Falls.

Het grootste talent van Russo is het verwoorden van gevoelens en emoties. Er is, op schrijfgebied, wellicht niets lastiger dan dat, maar Russo beheerst dat feilloos. Je gelooft elk woord. Zijn schrijfstijl is bovendien van hoog niveau en dat, in combinatie met een goed verhalend vermogen en dito verhaalconstructie, maken ook dit boek weer tot een aanrader.

“Die verdomde eikel gaat me googelen? Weet een rechtszaak van twintig jaar geleden op te duikelen? Komt erachter dat een of andere trut uit Beacon Hill een contactverbod heeft aangevraagd nadat ik haar een tik op haar vette smoel heb gegeven voor de Edgartown Yacht Club? En besluit dan dat hij me ként?”

Russo weet bovendien spanning, emotie en een vleugje humor naadloos bij elkaar aan te laten sluiten. Het ene moment wat luchtig om vervolgens stevig de diepte in te gaan. Ook ziet de auteur kans om knap te wisselen qua tijdlijn en zijn flashbacks zijn derhalve nergens verwarrend maar voegen juist iets toe aan het verhaal.

Een bijzonder mooie roman over drie vrienden die menen elkaar goed te kennen….

Over de auteur
Richard Russo (1949, Johnstown) woont met zijn vrouw aan de kust van de Amerikaanse staat Maine en in Boston. Zijn romans Empire Falls en Brug der zuchten kwamen allebei op de bestsellerlijst terecht. Met Empire Falls won hij de prestigieuze Pulitzer Prijs.

Uitvoering
Uitgever: Signatuur