Gevangen in dilemma's: rakend, realistisch en actueel!

Rafaely en Sharina proberen samen hun erbarmelijke en uitzichtloze situatie in Venezuela te ontvluchten en een beter bestaan op te bouwen op het nabijgelegen eiland Curaçao. De oversteek is gevaarlijk en illegaal. Toch wagen zij het erop in de hoop hun achtergebleven familieleden te voorzien van voldoende financiële middelen om in Venezuela te overleven.

Tegelijkertijd vertrekt aan de andere kant van de wereld een Nederlandse jongen vol goede moed naar het onbekende avontuur, op dat moment nog onwetend van het drama dat hem en zijn familie boven het hoofd hangt. Zij raken volkomen onbedoeld betrokken bij de daden van criminele organisaties die geen enkele vorm van geweld schuwen. Op nog geen steenworp afstand genieten toeristen van hun vakantie in de tropische zon.

“Voordat Chris er goed en wel erg in heeft, worden zijn armen hardhandig achter zijn rug vastgehouden om daarna vastgebonden te worden met een stuk touw. Zijn schouders worden op een pijnlijke manier naar achteren getrokken.”

Met Gevangen in dilemma’s heeft Jansen opnieuw een rakende, realistische en actuele roman afgeleverd. De schrijfstijl van deze auteur is van hoog niveau en hij neemt zijn lezers mee in een wereld waar de meesten van ons nauwelijks weet van hebben; althans, niet werkelijk. We kennen de verhalen uit het nieuws, maar daarbij ontbreekt het menselijke aspect dat Jansen ons laat zien.

“Plots voelt ze hoe ze tot tweemaal aan toe, met een vlakke hand op haar wangen wordt geslagen en ze hoort hoe de señora tegen haar tekeergaat. Sharina brult het uit van de pijn nu haar gebroken neus nogmaals een paar klappen moet opvangen en probeert met haar armen de klappen van de señora af te weren. Tevergeefs.”

Jansen weet zijn personages zeer fraai tot leven te wekken; je leeft met hen mee en krijgt een geheel andere kijk op het leven van hen die in dergelijke, erbarmelijke omstandigheden terechtkomen. Dat Jansen veel weet heeft van de achtergronden, komt tot uiting in zijn boeken. De emoties en gedachten van de hoofdpersonen weet hij raak te beschrijven, zowel in de verhaallijnen als in de dialogen en de omgeving weet hij beeldend te treffen. Qua verhaalconstructie heeft Jansen zichzelf overigens wederom overtroffen.

Kortom, Gevangen in dilemma’s is een prachtige, aangrijpende roman die zomaar waargebeurd zou kunnen zijn. Aanrader!

De auteur
Norman Jansen is werkzaam voor de Koninklijke Marechaussee, en is een expert op het gebied van mensenhandel en mensensmokkel. Met zijn gezin heeft hij langere tijd in het Caribisch gebied gewoond, waar hij vooral werkzaam is geweest binnen het domein justitie en opsporing.

Inmiddels is hij na een verblijf in Nederland, teruggekeerd naar het Caribisch gebied en heeft hij zich toegelegd op het schrijven van fictie en non-fictie. Vooral de ervaringen van het werken onder bijzondere en zware omstandigheden, maar ook het leven met verschillende culturen in diverse landen, gebruikt hij als bron voor zijn boeken.

Uitvoering
Futuro Uitgevers