Lezersrecensie

De Jager variant – deel II - Het Dame Eindspel: uitstekend vervolg op 'Het Narrenmat'!

Hanneke van de Water 22 februari 2021
De Jager Variant – Het Dame Eindspel is het vervolg op Het Narrenmat en ook nu is de hoofdrol weggelegd voor AIVD-agent, Erik de Jager. In deel I ging Erik undercover om te achterhalen hoe ultra-geheime innovaties van Nederlandse topbedrijven telkens worden gestolen en werd hij schaakmat gezet door zijn eigen directeur. Hij dook onder en vocht terug.

In het vervolg op Het Narrenmat weet Erik, zwaargewond en voorzien van een masker, zijn vriend en arts Thomas te bereiken, die hem onder zijn hoede neemt. Als hij weer enigszins is opgelapt, gaat hij naar zijn toevluchtsoord om de laatst overgebleven verantwoordelijke persoon de rekening te presenteren voor wat hem is aangedaan. Op het laatste moment besluit hij echter toch anders.

“Ik moet… ik ga… waarom belt hij niet aan...? Oké. Hij kan niet uit de auto komen… dan zou ik mijn claxon gebruiken…. Hippocrates knaagde aan zijn ratio, ondergroef het fundament, holde het uit. Hippocrates gold altijd, tot aan je dood. Dat kan hij niet meer…? Het besliste de strijd.”

Terwijl Erik een oplossing probeert te vinden voor de patstelling die hij heeft gecreëerd, onderneemt hij tevens pogingen om de dood van zijn vrouw en kinderen een plaats te geven. Er wordt echter ook nog steeds onverminderd jacht op hem gemaakt door binnenlandse en buitenlandse veiligheidsdiensten.

“Ik heb gezworen iedereen te doden die bij hun dood was betrokken. Ik moet er nog één. De belangrijkste”. “Je… je bent een… een moordenaar?” “Ik verlos de wereld slechts van parasieten die al vele levens op hun geweten hebben”.

Als zijn gijzelaar, die Erik medeverantwoordelijk acht aan zijn leed, enkele vrijheden krijgt om haar onmogelijke situatie iets menswaardiger te maken, ontdekt ze dat haar thuisfront in contact wil komen met Erik omdat er een verrassende ontdekking is gedaan. In dat proces komt Erik achter de ware identiteit van zijn gijzelaar en ontbrandt een hevige strijd om het laatst overgeblevene in zijn leven dat hem lief is.

Opnieuw weet Hartman zijn lezers op het puntje van hun stoel te krijgen. De ontwikkeling die Erik doormaakt, is knap beschreven en de spanning is, ook in dit tweede deel, om te snijden. Hartman pakt op intelligente wijze de draad weer op, daar waar deel I eindigde. Het is derhalve zeer aan te raden de twee delen in de juiste volgorde te lezen.

“Hij heeft Alexandra onder onze ogen ontvoerd, haar begeleiders gedood, is Homeland Security te slim af geweest, is hier aan twee geoefende commando’s ontsnapt en heeft twee mensen koelbloedig geëxecuteerd. IT- en communicatie-specialist my ass!”

Niet alleen Erik, maar ook de andere personages in dit tweede deel, weet Hartman uitstekend over het voetlicht te brengen en de lezer weet al snel uit welk hout zij zijn gesneden. Echter weet de auteur ook nu zijn lezers te trakteren op een aantal verrassende doch volstrekt geloofwaardige plotwendingen. Hartman heeft zich bovendien duidelijk verdiept in de hiërarchie en werkwijze van de maffia, die een voorname rol speelt in dit deel van De Jager Variant. Hij schuwt enkele heftige scenes daarbij niet.

Kortom, De Jager Variant – Het Dame Eindspel weet zich op alle fronten te meten aan het eerste deel en is daarmee een waardig opvolger. Hartman weet ook van dit tweede deel een geweldig verhaal te maken en behoudt het internationale niveau, waar ik deel I om roemde.
Over de auteur
Hartman, geboren (1954) woont met zijn zoon in Almere. In 2008 schreef Hartman –onder het pseudoniem Ronald van Haarlem- Koerier tegen wil en dank.
Uitvoering
Uitgever RH Publishing (www.rh-publishing.nl)
Paperback - ISBN: 978-90-812750-2-6
E-book – ISBN: ISBN 978-90-812750-5-7 (vooralsnog exclusief via RH Publishing.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water

Gesponsord