Onmacht: zeer goed, veelbelovend debuut!

Sarah Bovens is het hoofdpersonage in Onmacht. Sarah is speechschrijver van een minister in Den Haag en getrouwd met Lars. Het stel had twee kinderen, Felix en Vera. Hun zoontje kwam door een noodlottig ongeval om het leven; een feit waar Sarah zich altijd schuldig aan blijft voelen. De echtelieden gaan elk op hun eigen wijze met dit verlies om.

Wanneer Sarah de kans krijgt voor haar werk een driedaagse cursus te volgen bij het gerenommeerde spreekvaardigheidsinstituut van Jasper Uitdewilligen, twijfelt ze geen moment. In de bossen rond Zeist, ver weg van de drukte, traint bureau Uitdewilligen de crème de la crème van de Nederlandse politiek. Het bureau is immens populair, maar de flamboyante Uitdewilligen verbergt een groot geheim. Als Sarah de waarheid leert kennen en zij niet bereid blijkt te zwijgen, keert alles en iedereen zich tegen haar. Wanneer de vrouw die eens haar beste vriendin was en die haar onlangs weer opzocht, wordt vermoord en zij als verdachte in de cel belandt, ziet het er slecht uit voor Sarah.

“Onbewogen keek de advocaat weer in zijn papieren. Woest schoof ik mijn stoel naar achter. Flikker dan ook maar op! Tot ziens. Met een wegwerpgebaar liep ik naar de deur. Weg van deze irritante pennenlikker die zich advocaat durfde te noemen, weg van de totale ellende waarin ik verzeild was geraakt.”

Onmacht is het krachtige debuut van Yvonne Doorduyn; zelf ook speechschrijver. Dat laatste verklaart al direct waarom de professionele rol van Sarah zo geloofwaardig wordt weergegeven.

Het verhaal kent een originele invalshoek en zit qua constructie goed in elkaar. Bovendien weet Doorduyn haar personages prima te karakteriseren en verschiet zij niet al haar kruit op haar belangrijkste personage, maar zet haar andere personages eveneens geloofwaardig neer. Precies voldoende naar rato hun rol in het geheel.

“Lars schoot omhoog. Edward was nog steeds een eind weg, maar het was niet handig als hij hem bij de plek des onheils zou zien zitten. Lars pakte zijn tas, stond op en keerde Edward de rug toe. Hij volgde het pad naar het oosten, van de boerderij af.”

De schrijfstijl van Doorduyn is toegankelijk en fris. Het verhaal is deels in de eerste persoon geschreven, vanuit de visie van hoofdpersoon Sarah. De hoofdstukken waarin Sarah aan het woord is, verhalen beurtelings over de gebeurtenissen tijdens de cursus bij Uitdewillige en deels over haar verblijf in de cel en de gebeurtenissen daarna. Weer anderen hoofdstukken zijn geschreven in de derde persoon en geven de belevenissen van diverse sub personages weer. Doorduyn weet deze afwisseling echter te laten matchen, zodat de lezers nergens in verwarring raken, maar juist door deze constructie telkens meer achtergrondinformatie verkrijgen. De spanning loopt gaandeweg verder op en leidt tot een plot dat je werkelijk niet ziet aankomen.

Kortom, Onmacht is een veelbelovend debuut!

Over de auteur
Yvonne Doorduyn is speechschrijver bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarvoor was zij woordvoerder bij datzelfde ministerie, journalist bij de Volkskrant en werkte ze onder meer als politiek verslaggever in Den Haag. Ze debuteert met deze ingenieuze literaire thriller, waarbij ze en passant een realistisch inkijkje achter de schermen van het Binnenhof biedt.

Uitvoering
Uitgever: Ambo|Anthos