Paarse harten: fijne combinatie van liefde en spanning

De hoofdrol in Paarse harten is weggelegd voor Angela. Zij is getrouwd met Patrick en samen hebben zij twee kinderen, Jens en Eva. Het huwelijk van Patrick en Angela verkeert in zwaar weer en daar reageren de kinderen heel divers op. Angela besluit dat ze voor haar huwelijk wil vechten en haar gezin bijeen wil houden.

Bovendien wil ze er alles aan doen om de band met haar zoon Jens te herstellen. De verstandhouding tussen moeder en zoon is namelijk bij geen benadering meer wat die ooit was. Ligt het aan de puberteit dat Jens zich volledig voor haar afsluit of is er meer aan de hand? Als haar stervende moeder Angela ook nog eens een groot geheim vertelt, lijkt het alsof haar hele leven uit problemen en onwaarheden bestaat. Wanneer Angela Jens achtervolgt wanneer hij weer eens, zonder nadere uitleg verdwijnt, komt ze in grote problemen.

“Kind, wij willen je graag advies geven bij jouw keuzes, maar je moet zelf door het leven heen ervaren of die keuzes juist zijn. Het heeft geen zin om achteraf te vragen wie er dus gelijk had. Waarom? Je moet nooit voor gelijk gaan, maar te allen tijde voor geluk.”

Met Paarse harten levert Van Duuren een beklijvende roman af over de diverse vormen van liefde en de emoties die daarbij horen. De volwassenliefde, de moederliefde, ouderliefde, de liefde tussen broer en zus. De liefde is mooi, maar kan ook voor heel veel hartenpijn zorgen; om welke vorm van liefde het dan ook gaat. Anderzijds is het diezelfde liefde die heel veel problemen kan overwinnen.

Het is weliswaar niet zo dat alles in Paarse harten draait om liefde, maar alles komt daar in feite wel uit voort. Van Duuren weet een fijne portie spanning te koppelen aan haar verhaal en ziet kans die spanning op subtiele wijze tot een finale te brengen.

“Ik werd bang. Doodsbang. De adrenaline gierde door mijn lijf, het gaf me ineens een oerkracht en ik probeerde in paniek zo hard mogelijk te gillen, in de hoop dat iemand – wie dan ook – mij zou horen en hulp zou gaan halen.”

De personages zijn stuk voor stuk goed uitgediept. Uiteraard komt vooral Angela bijzonder goed uit de verf, vooral omdat het verhaal in de eerste persoon is geschreven, maar ook Patrick, de nadenkende en enigszins spirituele Eva en de nukkige, puberende Jens, komen gaandeweg fraai tot leven. De dialogen zijn zonder enige opsmuk en overbodige informatie; kortom écht. Diverse plotwendingen maken dat je als lezer voor verrassingen komt te staan, zonder dat die ongeloofwaardig zijn. Van Duuren hanteert overigens bij dit alles een bijzonder fijne schrijfstijl die zij naadloos laat aansluiten bij de sfeer van het moment.

Kortom, Paarse harten is een roman waarin de lezer een compleet pakket krijgt van romantiek, relationele issues, verdriet, spanning, hoop en twijfel. Menigeen zal zich met een van de personages kunnen vereenzelvigen. Aanrader!

Over de auteur
Mary van Duuren (1963) komt oorspronkelijk uit Breda en laat zich in haar boeken vaak inspireren door haar eigen leven en de daarbij behorende persoonlijke ontwikkeling. Paarse Harten is haar tweede roman. Haar romandebuut was Schittering in de diepte.

Uitvoering
Uitgeverij Adoremi