Schaduwliefde: boeiende bundel!

Hanneke van de Water 09 december 2019
Schaduwliefde bevat een tiental verhalen waarin auteur Bob van Laerhoven de schaduwzijde van de liefde belicht. Op zoek naar het antwoord op de vraag waarom mensen toch zo wreed kunnen zijn jegens elkaar, concentreert de auteur zich op individuen. Het decor waartegen hij zijn vraag afzet is er echter een van ideologie, religie en politiek.

De verhalen spelen zich af in diverse landen en leiden de lezer van het hedendaagse Syrië via het Algerije van de jaren vijftig tot Belgisch Congo in de jaren zestig. Rode draad is echter immer de destructieve gevolgen van onze hartstochten.

“Ik zweet in mijn ranzige hotelbed. De ramen zijn open, de gordijnen gesloten. Naast me ligt mijn schaakbord, de stukken schots en scheef. Buiten doen de kleuren haasje-over in een wegdrijvende hemel boven de verweerde gebouwen, zwartgeblakerd door industrieel stof.”

Het feit dat Van Laerhoven als journalist in conflictgebieden werkzaam is geweest sijpelt door in enkele van zijn verhalen. Sommigen spelen zich daar namelijk af. Met zijn gekende beeldende schrijfstijl boeit Van Laerhoven ook met deze bundel weer bovenmatig. Zijn verhalen raken en zetten aan tot nadenken en wellicht zelfs tot zelfreflectie.

“Terwijl hij deze theorie aan Ma Sarita probeerde te verpatsen, groeide Johnny’s verwarring. Wat een geloofwaardige en zelfs interessante leugen met een diepe psychologische gelaagdheid had moeten worden, was uitgedraaid op een hakkelende en chaotische rotzooi.”

Fraai feit is bovendien dat de verhalen in Schaduwliefde enorm van elkaar verschillen. Het ene is nietsontziend, het ander weer veel milder van toon. Het zijn juist deze tegenstellingen die deze bundel zo boeiend maakt. Tenslotte is de liefde ook niet alleen maar zachtaardig of uitsluitend wreed. De samenstelling van Schaduwliefde is feitelijk net zo grillig als de liefde zelf. De schrijfstijl van Van Laerhoven mag dan in deze bundel divers zijn, wat de verhalen als gemene deler hebben is de toegankelijkheid, de vlotte pen, het beeldende perspectief. Dat is feitelijk de grote kracht van Van Laerhoven. Of hij nu een thriller schrijft of een bundel korte verhalen.

Kortom, Van Laerhoven is er opnieuw in geslaagd te verrassen en te imponeren met zijn Schaduwliefde!

Over de auteur
Bob Van Laerhoven (1953) is journalist, globetrotter en columnist. Hij is schrijver van meer dan 30 boeken en is doorgebroken in de VS, Frankrijk en Canada. Bob Van Laerhoven publiceerde in de leidende internationale magazines Ellery Queen’s Mystery Magazine en Wasafiri. Onlangs nog riep The San Diego Book Review zijn Dangerous Obsessions uit tot de beste bundel korte verhalen van 2015. Met De wraak van Baudelaire, een internationaal succes, won hij de Knack Hercule Poirotprijs 2007. De Engelse vertaling Baudelaire’s Revenge won in 2014 de USA Best Book Award in de categorie Mystery/Suspense.

Uitvoering
Uitgever: Houtekiet