Zoek mij niet: beklemmende thriller!

Hanneke van de Water 16 december 2019
Mya is het hoofdpersonage in Zoek mij niet. De 39-jarige Mya ontwaakt in het ziekenhuis en kan zich niets meer herinneren. Haar echtgenoot, die aan haar bed zit wanneer zij ontwaakt, vertelt haar dat zij een ongeluk heeft gehad en in coma is geraakt na een schedelbasisfractuur. Mya weet niets van het ongeval en haar echtgenoot is een vreemde voor haar. Ook het huis waar hij haar mee naar toeneemt is haar totaal vreemd.

“Mya stapt de kamer in en kijkt naar de vrouw in de spiegel. Ze speurt naar herkenning in het onbekende gezicht, dat met zoekende bruine ogen naar haar terugkijkt.”

Mya neemt aan dat hij haar de waarheid vertelt maar begint te twijfelen wanneer zij niets persoonlijks in het huis aantreft dat duidt op haar eerdere aanwezigheid. Ze besluit op zoek te gaan naar wie ze is en naar de toedracht van het ongeluk. Haar man Axel wenst daar namelijk niet over te praten, hetgeen haar twijfel slechts doet toenemen.

Met Zoek mij niet heeft Scholten een aangrijpende roman afgeleverd waarin zij de spanning op geraffineerde wijze opbouwt. Ondanks dat het hoofdpersonage zich niets meer weet te herinneren leert de lezer haar toch goed kennen. Dat realiseert de auteur door diverse flasbacks die zij in het verhaal heeft verweven. Toch komt de ontknoping als een totale verrassing!

“Ineens stopt Mya. Als door de bliksem getroffen draait ze zich een kwartslag naar links. Met grote ogen bekijkt ze het herenhuis waar ze voor staat en een intense heimwee barst in haar los. Ze weet het zeker. Hier is ze eerder geweest.”

De schrijfstijl die Scholten hanteert sluit naadloos aan bij het verhaal dat zij te vertellen heeft en haar personages zijn uitstekend gekarakteriseerd. Veelal is het vooral het hoofdpersonage dat bovenmatig uit de verf komt, maar in Zoek mij niet leert de lezer ook de overige personages goed kennen. Althans, dat denk je ….
Haar dialogen zijn overigens eveneens van een uitstekend niveau. Geloofwaardig en zonder toevoeging van onnodige informatie.

Kortom, Zoek mij niet is een beklemmende en spannende thriller en wat mij betreft het beste boek van deze auteur tot nu toe.

Over de auteur
Sietske Scholten is een Nederlandse auteur die bekend staat om haar meeslepende verhalen. Haar roman Beet staat in de top 10 van Best beoordeelde Nederlandstalige Literaire romans van Bol.com. Daarnaast schreef zij onder andere de literaire thrillers De fatale uitweg en De schaduw van Elvira.

Uitvoering
Uitgeverij Blogroman