Een ‘klein’ boekje

Hannie 09 april 2024
Hoofdpersoon Huub van Maasburg heeft het schrijven van zijn grote roman even op een laag pitje gezet, hij wijdt zich nu aan een klein boekje over de zon, het aanbidden en genieten ervan. Daarvoor is hij naar Kreta gegaan, waar zijn moeder vandaan kwam en waar nu zijn neef Dimitris nog woont. Terug in Nederland blijkt dat zijn boekje heel goed wordt ontvangen, het wordt zelfs genomineerd samen met een boek van een heel bekende schrijver. Om van al het gedoe, zoals signeersessies, tv-optredens etc, af te zijn ‘vlucht’ hij weer naar Kreta, maar ook daar wordt hij niet met rust gelaten.

Geleidelijk aan komen we van alles te weten over de jeugd van Huub, het leven met zijn ex-vrouw Helen, zijn belevenissen rond zijn media-bekendheid en zijn nieuwe avonturen op het eiland Kreta. Langzamerhand worden we geleid naar het verrassende einde.

Naast dit verhaal, dat voor een groot gedeelte autobiografisch is, worden telkens stukken tekst uit zijn boek “Zonaanbidding” geciteerd. Deze gedeeltes zijn een ode aan de zon. Tegelijkertijd wordt er heel veel informatie gedeeld, wat het lezen extra aantrekkelijk maakt. Hein van der Meij geeft blijk van een grote kennis van de geschiedenis, de astrologie en de mythologie. Ook worden er quotes aangehaald van bekende schrijvers, geleerden en historici. Zelfs de asana’s, die bekend zijn uit de yoga, komen ruimschoots aan bod. Achterin het boek worden die allemaal stuk voor stuk nog eens uitgelegd.

Met Zonaanbidding heeft Hein van der Meij een bijzonder debuut geschreven. Het boek geeft zoveel informatie, dat het te veel is om met één keer lezen in je op te nemen. Het zou zo maar genoeg stof geven voor meerdere romans. De combinatie van romantiek en traumatische gebeurtenissen met alle kennis en wetenschap voelt als ‘overwhelming’. Het is te veel van het goede in één boek bij elkaar. En dat haalt de vaart uit het verhaal. De ingewikkelde opbouw die voor in het boek al beschreven staat, is wel bijzonder origineel te noemen.

De schrijfstijl van de auteur is toegankelijk en moeilijke termen en begrippen worden goed uitgelegd. Het verhaal dat ertussendoor speelt, houdt je aandacht gevangen. Ook zijn de karakters goed uitgediept. Zonaanbidding vraagt zeker om meer werk van Hein van der Meij, want het boek is origineel van opzet, bevat ongelofelijk veel informatie en prachtige citaten. Een Duits gezegde luidt: “In der Beschränkung zeigt zich erst der Meister.” Misschien dat ‘minder’ uiteindelijk meer resultaat oplevert.

Meer recensies zijn te lezen op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie