Autobiografische roman

Hannie 06 januari 2023
Petra Kramer werkt als executive coach en begeleidt organisatieveranderingen. Met Zonder jou besta ik niet publiceert ze heer eerste roman, die gebaseerd is op haar eigen leven. Petra is gescheiden en heeft twee kinderen. Ze valt als een blok voor de charmante Olivier, die haar volledig inpalmt. Hoewel ze een intelligente vrouw is, doorziet ze niet hoe manipulatief Olivier te werk gaat en langzamerhand verliest ze de controle over haar eigen leven. Met heel veel moeite houdt ze zich staande.

Dan ontdekt ze dat Olivier er meerdere geliefdes op nahoudt, hij allerlei beloftes heeft gedaan die hij nooit nagekomen is en door zijn innemende gedrag hij toch steeds weer in staat is haar te bespelen. Zij raakt zichzelf totaal kwijt in deze destructieve relatie en probeert door pleasegedrag te redden wat er nog te redden valt. Tot ze contact krijgt met medelotgenoten, waardoor haar ogen geopend worden. Ondanks deze inzichten blijft het een gevecht om helemaal los te komen van deze man.

Zonder jou besta ik niet is verdeeld in drie delen. In het eerste deel lezen we hoe ze onbevangen aan de nieuwe relatie begint. In het tweede deel wordt haar strijd om deze hopeloze relatie te redden beschreven en in deel drie vertelt ze hoe ze loskomt van deze man en welke valkuilen ze op haar weg tegenkomt. Zichzelf staande houden en niet vallen voor de charmes die Olivier telkens opnieuw aanwendt om haar weer voor zich te winnen, is een gevecht dat ze maar met kleine stapjes vooruit gaat winnen.

Zonder jou besta ik niet leest als een trein. Vanaf het begin word je meegenomen in het pakkende verhaal van Petra. Door zo open te schrijven over haar gevoelens en de zwakheden in zichzelf, kun je alleen maar bewondering hebben voor het doorzettingsvermogen om los te komen van deze relatie. Haar vrouwelijke kracht helpt haar om uiteindelijk zichzelf terug te vinden.

Het openhartige relaas van Petra Kramer kan veel vrouwen helpen die in eenzelfde situatie terecht zijn gekomen. Ook diegenen die zich afvragen, hoe iemand zo ver kan gaan in een relatie, kunnen door dit boek te lezen meer inzicht krijgen in hoe narcistische en manipulatieve mannen een vrouw kunnen bespelen en hoe deze mannen in staat zijn door liegen en bedriegen (ook op liefdesgebied) hun slachtofferrol telkens opnieuw neer te zetten. Door de eigen kracht aan te spreken is het mogelijk los te komen uit een dergelijke verstikkende relatie. Een hart onder de riem voor vrouwen in soortgelijke situaties, er is een mogelijkheid om eraan te ontsnappen.

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie