Mooie blik op de toekomst vanuit de jaren 50

Harry Hofman 19 juli 2020
Dit boek is in 1950 verschenen en beschrijft de ontwikkeling van Robotica tot het jaar 2058. Op dit moment (2020) zijn we al een flink stuk daarvan op weg en de vraag kan natuurlijk worden gesteld, zijn deze beelden uitgekomen. Dus niet, we reizen niet naar andere planeten en we hebben bijna geen robots die op mensen lijken. Dit was de primaire gedachte in zijn boeken, we krijgen robots die op mensen lijken en vervangend werk doen van mensen. Alleen rond 2058 komen er machines die alle robots gaan aansturen.
Maar zat Asimov er zoveel naast. Ik werk nu ook en een soort Robot die toch wel veel werk voor me uit handen neemt (ik hoef dit niet te schrijven, iedereen kan het direct lezen(, etc. De algoritmen van Facebook, Google, bepalen tegenwoordig toch wel heel veel. Aan het einde komt dat toch een waarschuwing, kijk uit dat niet verworden tot de eicellen uit bijvoorbeeld het derde deel van de Matrix film en de aarde een imaginaire wereld wordt.

Meer recensies van Harry Hofman