Met de stroom meevoeren

Harry Hofman 03 augustus 2022
De hoofdpersoon Banks laat zich net als hoofdpersonen in de andere boeken van Ishiguro mee voeren in de stroom der gebeurtenissen. Ze lijken er invloed op te hebben, en soms zetten ze ook iets in, maar het blijft afstandelijk en weinig doortastend. Het lijkt daarmee een kabbelend bestaan, waar soms vreemde zaken gebeuren die niet altijd te rijmen zijn met de werkelijkheid. Maar is ons leven ook niet zo. We denken soms veel invloed te hebben, maar volgen toch een pad. Een enkele keer nemen we een grote beslissing, waardoor het pad wijzigt.
Ook in dit boek is zo, als de hoofdpersoon teruggaat naar Shanghai om zijn vermiste ouders op te sporen n 1937 tijdens de tweede Chinees Japanse oorlog. Deze is erg, vooral om dat de andere grootheden Engeland, Frankrijk en de VS ernaar stonden te kijken en niets deden, behalve verder feesten ( het zou nog erger gaan worden was de voorspelling van de strijdende partijen) en daarin gaat hij via gruwelijke taferelen in een doolhof op zoek.
En vindt hij ze na meer dan 20 jaar?

In de mooie taal van Ishiguro een belevenis.

Meer recensies van Harry Hofman