Waardevol boek voor tieners/young adults..

HeavenLeighBooks 29 april 2024
Achterflap:
Op het Corbeau College is van alles mis. Er wordt gepest, de jongens met de grootste mond worden voorgetrokken en er worden persoonlijke filmpjes gedeeld. De zestienjarige Summer is er helemaal klaar mee. Als ze op een dag tijdens nablijven naast de populaire Nova komt te zitten, blijken ze het ondanks hun verschillen al snel over één ding eens te zijn: op het Corbeau moet het anders. En dus besluiten Summer en Nova een anonieme website op te richten waar leerlingen filmpjes in kunnen sturen over alles wat er misgaat op school. Maar mag je, ook al doe je het om van je school een betere plek te maken, zomaar alles online zetten?

Recensie:
“Woorden van glas” is een meeslepend young adult geschreven door Pamela Sharon. Dit verhaal laat maar weer eens zien hoeveel macht sociaal media heeft. Het kan iemand maken, maar nog harder kraken. Niet alleen de tieners die een rol spelen in dit verhaal, maar eigenlijk is helemaal niemand veilig. Ik had al snel door dat ik tijdens het lezen van dit verhaal het teveel als een moeder las. Een moeder die over een tijdje ook een kind heeft dat naar de middelbare school zal gaan, wat denk ik een hele andere dimensie geeft aan het verhaal, dan als dat je het leest als tiener. De macht die sommige personen hebben en ook vooral uitoefenen, maakte mij echt misselijk af en toe. Het was soms echt om van te gruwelen. Dan is er nog de vraag: als je de pesters en meelopers aanpakt, is het dan per se iets slechts wat je doet? Het is in elk geval een verhaal dat je aan het denken zet en je na laat denken over je eigen gedrag en de eventuele gevolgen daarvan.

Je leest het verhaal vooral vanuit Summer, een slim en teruggetrokken meisje dat het liefste onzichtbaar is, om zo maar de minste narigheid naar zich toe te trekken. Haar best vriendin is verhuisd omdat ze erg gepest werd en nu moet Summer het dus alleen rooien. Niet alles gaat zoals het hoort op het Corbeau College en Summer is dat meer dan zat. Als ze per toeval naast Nova komt te zitten, ontstaat er een bijzondere band tussen de twee nogal uiteenlopende meiden. Nova is knap, spontaan en zelfverzekerd en was erg populair, maar door een rotstreek van haar vrienden is ze opeens onderaan de ladder terecht gekomen en zijn de leerlingen behoorlijk op haar uitgekeken. Samen bedenken Summer en Nova een plannetje en dit zou de hiërarchie van het Corbeau College weleens op zijn kop kunnen gaan zetten.

De schrijfstijl van Pamela Sharon is meeslepend, vlot, vermakelijk en realistisch. Je vliegt echt door dit verhaal heen en ze weet je steeds nieuwsgierig te houden naar wat er nog komen gaat. De spanning bouwt zich op en je zit echt te wachten op de genadeklap en op wie er nu uiteindelijk de echte gedupeerde of gedupeerden gaan zijn. De korte politieverslagen tussendoor zijn ook een toffe toevoeging en weten je nog nieuwsgieriger te maken. Wel vond ik het einde te abrupt, het verhaal was nog niet geheel af, voor mij dan in elk geval, waardoor ik op zoek was naar meer pagina’s (die ik helaas niet gevonden heb). “Woorden van glas” is absoluut een waardevol verhaal voor tieners/young adults en ze zouden dit boek zeker moet toevoegen aan de leeslijst. Hopelijk neemt door boeken zoals deze het pesten af, al is het maar een beetje, alle beetjes helpen!

Meer recensies van HeavenLeighBooks