Verrassende plotwendingen en een geslaagd nieuw hoofdpersonage

Heidi 22 augustus 2020
Michael Robotham introduceert een nieuwe hoofdfiguur, een psycholoog toch ook om in de traditie van Joe O'Loughlin te blijven. Het volgende boek met Cyrus Haven ligt ondertussen ook al in de winkelrekken.
Dit boek gaat niet uitsluitend over Evie, het raadselachtige meisje. Er wordt ook nog een moord gepleegd. Een tienermeisje verdwijnt op een avond en 's morgens wordt haar lijk gevonden. Cyrus wordt ook hier ingeschakeld om hoofdinspecteur Lenny Parvel te helpen met het vinden van de moordenaar.
Ook nu is er weer geen nagelbijtende spanning zoals we gewoon waren in de eerdere boeken van Robotham, maar de introductie van een nieuwe psycholoog die telefoonloos door het leven gaat en de politie assisteert, is interessant. Evie is ook al zo'n interessant personage, je sluit haar in je hart ook al is ze niet simpel in de omgang. Maar het is geen wonder dat Cyrus wel weet door te dringen tot het meisje, hij is zelf een beschadigde ziel en begrijpt haar als geen ander.
Robotham slaagt er in om je het verhaal in te zuigen, enerzijds door de interactie tussen Cyrus en Evie en de verhaallijnen die hiermee verband houden en anderzijds door de manier waarop de plot zich ontvouwt omtrent het moordonderzoek. Een zeer goede plot dus met veel afwisseling en de auteur trakteert de lezer op verschillende verrassende wendingen in het verhaal, echt de moeite. Naar het einde toe verzeilt de lezer dan in een super spannende ontknoping, een echte Robotham waardig.
Meisje zonder verleden is een zeer geslaagd boek, interessante personages, goede plot met verrassende wendingen en af en toe een vleugje humor. En nu ben ik benieuwd naar het vervolg, het verhaal van Evie is dan het onderwerp volgens wat ik lees. Oké, laat maar komen.

Meer recensies van Heidi