Prachtige historische familieroman

Heleen van der Velde 23 november 2019
Een historische roman met als centrale verhaallijn de vriendschap tussen twee vrouwen in Italie. Als jonge meisjes werken ze samen in een zijdespinnerij. De armoede is groot en samen doen ze mee aan de staking. Hun hechte contact raakt verbroken als Giulia van het ene op het andere moment besluit om te vertrekken. Ze neemt de boot naar Amerika, terwijl haar familie en haar vriendin Anita geconfronteerd worden met haar plotselinge afwezigheid.

Wat volgt zijn de ontwikkelingen in politiek Italie, in het Amerika met migranten en beide wereldoorlogen, welke ingrijpende gevolgen hebben voor de levensloop van zowel Anita als Giulia en hun families. In die zin is het boek ook een prachtige familieroman met enorm veel historische informatie en realistische scenes over de heftige verwikkelingen tijdens de oorlogen. Hierin worden de vrouwen (en wij als lezer) niet gespaard.

Als Michael zijn moeder Giulia meeneemt naar Italie, moet ze de confrontatie aan met wat ze heeft achtergelaten. In flashbacks blikt ze terug en wordt steeds duidelijker wat hen is overkomen. De ontwikkeling van personages wordt hierbij goed beschreven. Ook thema’s als liefde, rouw, verdriet en doorzettingskracht komen goed tot hun recht. De historische gegevens zijn te vinden in data, opsommingen en gebeurtenissen, die soms wat te volledig aandoen, maar die tegelijkertijd het niveau van het boek doen stijgen. Ik vind dit een prachtige geschiedenisles, die op een goede manier de ontwikkeling Anita en Giulia en hun familie door laat klinken.

Het is een dik boek en bij sommige fragmenten is niet meteen duidelijk of het zich in het heden of verleden afspeelt. Het boek geeft veel informatie, wat soms ook wat extra concentratie vraagt. Terugkijkend is het prachtig en volledig beschreven en heb ik genoten van het mee-leven met deze families!
Met veel dank aan A.W. Bruna Uitgevers voor het mogen lezen een gratis recensie-exemplaar!

Meer recensies van Heleen van der Velde