Een toekomstige heksenjacht

Wat een prachtig en origineel boek. Het doet wel wat denken aan de The Handmaids Tale, maar staat goed op zichzelf. Door wat details in het boek staat het dichtbij de huidige tijd en zou dit zomaar echt kunnen gebeuren. De titel “Vox” zegt nog niet zoveel, maar de ondertitel “stilte kan oorverdovend zijn” is sterk en passend. De achterkant geeft nog weinig informatie, behalve dat vrouwen niet veel woorden mogen gebruiken. Je hebt het recht om te zwijgen geldt meestal als je verdachte bent. Dat vrouwen op hun taal moeten letten en dat dat tot een thriller leidt, vind ik een origineel idee.

De dreiging is gedurende het hele boek voelbaar. Er zijn altijd regels waar je je aan moet houden, mannen of andere enthousiaste volgers die verkeerd gedrag willen melden en camera’s die je in de gaten houden. Als je niet Puur blijkt te zijn, dan verdwijn je. En dan is er een polsteller. Alle vrouwen en zelfs jonge meisjes wordt de mond gesnoerd. Het boek is geschreven vanuit Jean, een vrouw die nu bijna anoniem haar huishouden voert en haar vier kinderen zwijgend opvoedt. Jean was een wetenschapper, iemand die zich met afasie en daarmee dus met taal en het brein bezighield. Bijna hadden ze de oplossing te pakken om het proces van afasie te keren. En nu moet ze zelf zwijgen. Totdat de president haar hulp vraagt, maar aan welke oplossing moet ze meewerken? Er ontstaat een race tegen de klok, een gevaar voor haarzelf en voor haar gezin. Heel verrassend.

Ik vind het geniaal gevonden en geschreven. De link tussen het moeten zwijgen terwijl je je kennis gebruikte om afasie te kunnen keren. De spanning die overal voelbaar is. Het gevoel van onrecht en verontwaardiging die maken dat je enorm meeleeft. Het verhaal is goed opgebouwd met verrassende elementen en de ontwikkeling van personages komt sterk tot zijn recht. In de actiescenes mag deze schrijfster nog wat groeien, maar ik ben enorm enthousiast!

Meer recensies van Heleen van der Velde