Hoopvol boek met een boodschap

Het Jezus-verhaal in deze moderne tijd. Veel loopt parallel met het leven van Jezus in de Bijbel. Maar deze ‘Joe’ heeft ons iets nieuws te leren, iets dat de oude religieuze leer laat verschuiven. Hoe verbindend brengt Joe dat tot stand op een eiland met de belangrijkste religieuze wereldleiders. Ook tijdens zijn interview op het podium (te vergelijken met de Bergrede) klonk zijn leerzame visie.

Daarnaast klinkt er een belangrijke boodschap voor het redden van de aarde. Ipv de Bijbelse 10 + 2 geboden, brengt Joe met twaalf gerenommeerde wetenschappers twaalf richtlijnen de wereld in en een scherpe visie op wat de wereldpolitiek moet veranderen als het gaat om verdeling van macht en middelen om de aarde en mensheid voor verder uitsterven te behoeden. Dit wordt echter niet heel concreet uitgewerkt en overgelaten aan de twaalf ‘apostelen’ en de verbeelding van de lezer.

Ik heb enorm genoten van het interview met de wereldleiders. Wat vielen die van hun zelfgecreëerde voetstuk. Een deel van de hoofdzonden werd goed tentoongespreid.

Ik vind dit een hoopvol boek. Als wij als mensheid deze religieuze visie en de benodigde acties voor het redden van de aarde voor elkaar zouden krijgen, creëren we met zijn allen een paradijs op aarde.

Toch is op dit boek ook een hoop af te dingen. Het blijft een oppervlakkig verhaal met open losse eindjes, onvoldoende uitgediept en uitgewerkt. Wat gebeurt er met het sperma bv? Sommige herhaling irriteerde bv als het ging om het zoon-van-God-gehalte. Hebben we naast een visie niet nog wat meer concrete uitwerking nodig van wat de wereld nodig heeft? Het toevoegen van een romantisch en thrillerelement aan het verhaal verhoogt de leesbaarheid zeker, maar het is voor mij de vraag of dit boek sterk genoeg is om @thejoeproject in beweging te krijgen. Wel goed leesbaar voor een brede doelgroep (ook qua leeftijd).

4 sterren, niet voor het niveau van dit boek, maar wel voor de symboliek en boodschap.

Meer recensies van Heleen van der Velde