Een reis door vier Londens

Her_Fading_Words 07 februari 2023
Het mag geweten zijn. V.E. Schwab is een van mijn favoriete auteurs, en dat komt vooral door het meesterwerk Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue. Toen ik dat boek uit had, voelde het alsof ik afscheid moest nemen van een dierbare vriend.

Om de een of andere reden, echter, was ik nog niet aan ander werk van Schwab toegekomen. Een paar dagen voor het V.E Schwab-auteurevent in Gent (wat trouwens een fantastische ervaring was, en waar ik een prachtige versie van This Savage Song wist te scoren) kreeg ik een recensie-exemplaartje van De Kleuren van Magie in handen. Het perfecte moment om me wat meer in het werk van Schwab te verdiepen.

De Kleuren van Magie is het eerste boek in de Schemering-reeks en gaat over Kell, een bloedmagier. Een van de laatste in zijn soort. Kell kan tussen verschillende werelden reizen. Iets wat die werelden allemaal gelijk hebben, is het bestaan van een 'Londen'. Er zijn vier werelden en dus ook vier Londens: Rood Londen (Kells eigen magische wereld), Grijs Londen, Wit Londen en Zwart Londen (dat aan magie tenonder is gegaan). Het verhaal begint vrij traag. De world-building wordt uiteengezet en we leren het magiesysteem beter kennen. Eenmaal dat achter de rug is, komt er meer tempo in. Kells standpunt wordt afgewisseld met dat van Lila Bard, een dievegge uit het magieloze Grijze Londen, die ervan droomt om aan haar leven als straatrat te ontsnappen en als piraat de wereld over te varen. Lila is een heerlijk personage: sterk, mondig en absoluut niet bang om haar handen vuil te maken.

Wanneer een magische steen uit Zwart Londen hun werelden bedreigt, gaan Kell en Lila samen op pad om de steen terug te brengen naar waar hij hoort. Maar de steen heeft andere plannen. En er zijn andere spelers in het spel die de krachtige magiebron voor zichzelf willen.

Dit boek leest lekker weg, en dat is, naast de spannende verhaallijn en geestige dialogen tussen Lila en Kell, ook te danken aan de opdeling. Het boek bestaat uit meerdere delen, die elk uit een vijftal hoofdstukken bestaan. Ideaal voor mensen die graag een eindpunt hebben wanneer ze lezen (want we weten allemaal dat oneindig lange hoofdstukken het leesplezier al eens durven bederven). Het taalgebruik is eenvoudig, de humor on point en de spanning goed verdeeld. Het einde van het boek lijkt mooi af te sluiten, waardoor je je afvraagt hoe het verhaal verdergaat (want er zijn nog meer boeken in de reeks, en er zijn er nog een paar op komst). Hopelijk brengt Boekerij deze ook in limited edition uit (want het mag gezegd, dit boek is opnieuw een pareltje).

*Ik kreeg een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening geenszins beïnvloed.

Meer recensies van Her_Fading_Words