Het vertederende verhaal van een kat en zijn baasje

Her_Fading_Words 26 februari 2023
Ik ben al mijn hele leven een grote dierenliefhebber. Voor zover ik me kan herinneren, heb ik altijd dieren om me heen gehad. Het hondje van mijn oma, onze konijnen, hamsters, kippen en vissen, en nu, de laatste jaren, onze geadopteerde straatkat, Minou.

De kans om 'Het Verhaal van een Kat’ te lezen, kon ik dus niet laten liggen. In dit geïllustreerde boek verhaalt Laura Agusti over haar jeugd in een klein Spaans dorpje genaamd Teruel. Ze neemt ons mee in een landschap van herinneringen. Schijnbaar banale plekken worden plaatsen waar nostalgie welig tiert en dieren de hoofdrol spelen.

Naarmate Agusti ouder wordt (en uiteindelijk ook verhuist), focust het verhaal meer op katten. Het werk is een amalgaam van informatie over deze pluizige viervoeters. Van de geschiedenis van katten, over hun verschijning in kunstwerken tot allerlei bekende cat lovers. We krijgen ook heel wat tips, in de vorm van lijstjes. Hoe ga je best om met kittens? Wat zijn de voordelen van een kat? Wat als je een tweede kat in huis wilt nemen? Agusti geeft je hier uit haar eigen ervaring een antwoord op.

Maar het meest belangrijke in dit boek, is het intieme verhaal van Agusti en haar Siamese kat Oye. We volgen hem vanaf het moment dat ze hem in huis haalt, tot het moment waarop hij de wereld verlaat. Daarbij zijn we getuige van de liefdevolle relatie die Agusti met Oye had en worden we overladen met tedere, grappige en hartverscheurende momenten. Het is een verhaal van liefde, vreugde, verlies en rouw. Maar bovenal ook van hoop.

Als cat lover vond ik dit een geweldig boek. De prachtige, realistische tekeningen brengen het verhaal helemaal tot leven. Ik had echt het gevoel dat ik een reis door Agusti’ leven maakte. Tegelijkertijd vond ik haar liefde voor dieren en voor haar kat, heel herkenbaar. Minou bezorgt me elke dag meer vreugde. Ik kan me geen leven zonder haar meer indenken. Katten zijn als familieleden. Ze slaan hun kleine klauwtjes in je hart en laten niet meer los. Daarom, kattenliefhebbers, lees dit kattenboek*.

*Ik noem dit boek al de hele week liefkozend het ‘kattenboek’. Mijn moeder heeft me er zo vaak over horen praten dat ze besloten heeft het ook te lezen. Nu nog mijn broer overtuigen.

Ik kreeg een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening geenszins beïnvloed.

Meer recensies van Her_Fading_Words