Orginele Scandinavische thriller

Herke1978 02 juni 2021
Hans Rosenfeldt(geboren Hans Petetsson, 1964, Borås, Våstergötland, Zweden) werkt als scenarist, filmproducent en acteur. Samen met Michael Hjorth schrijft hij de zeer succesvolle thrillerserie De Bergmankronieken, waarvan De test en Het oordeel de meest recente titels zijn. Rosenfeldt is ook de succesvolle mede-bedenker van de bekende series The Bridge en Marcella, Wolfzomer is zijn eerste boek als solo-auteur.

Wolfzomer speelt zich af in Haparanda. Dit is een plaatsje in het noorden van Zweden nabij de grens met Finland. Rosenfeldt laat Haparanda echt tot leven komen door de mooie omschrijvingen van de omgeving. Wolfzomer is een originele Scandinavische thriller met makkelijk te lezen hoofdstukken die zowel vanuit het oogpunt van het stadje als vanuit het oogpunt van de wolf worden omschreven.

Het boek begint vanuit het oogpunt van de wolf die later dood wordt terug gevonden met menselijke resten in haar maag. Vanaf hier maken we kennis met politieagente Hannah Wester. Hannah is getrouwd met Thomas en hun 2 kinderen hebben het ouderlijk huis verlaten. Hannah draagt, naast de vele opvliegers, een grote last met zich mee en vlucht in haar werk.

Tijdens het onderzoek blijkt dat de menselijke resten uit de maag van de wolf afkomstig zijn van een man die bij een mislukte drugsdeal in Finland was betrokken. Het geld en de drugs zijn verdwenen waarop een reeks gewelddadige gebeurtenissen volgt en duidelijk maakt dat niet alleen Hannah en haar collega’s op zoek zijn naar het geld en drugs.

Wolfzomer is orgineel verschenen in 2020 als Vargasommar bij Norstedts in Stockholm en is vertaald naar het Nederlands door Corry van Bree.
Als solo-auteur is Rosenfeldt gelijk goed van start gegaan. De cover en de binnenflappen van het boek wolfzomer zijn prachtig door de foto van een wolf. Zijn schrijfstijl is prettig te lezen en weet jou als lezers goed getriggerd te houden. Door de vele personages die elkaar snel opvolgen moet je wel even goed bij de les blijven, maar door Rosenfeldt zijn scènische schrijfstijl lukt dat vlotjes.
Ik ben heel benieuwd naar de volgende delen van deze nieuwe spannende serie

Meer recensies van Herke1978