Spannend, stof tot nadenken.

Herke1978 01 juli 2020
De moedercode van Carole Stivers.

In 2049 laat de geheime dienst een biologisch wapen(een zelf gecreëerd longvirus) los  in de strijd tegen terrorisme. Het virus slaat op hol en is niet te stoppen en roeit langzaam maar zeker de hele mensheid uit. Wetenschappers moeten een antidotum zien te ontwikkelen, maar al snel wordt duidelijk dat niet op tijd gaat lukken en besluiten daarom  om embryo's(gecreëerde baby's die immuun zijn voor het longvirus) te laten volgroeien in incubators die in robots worden geplaatst. De robots zullen hun moeders zijn en  zijn zo geprogrammeerd dat ze als echte moeders voor de kinderen kunnen zorgen alsook om na verloop van tijd elkaar op te zoeken en om uiteindelijk met de kinderen naar het centrum terug te keren. Maar de robotmoeders keren niet terug door een  fout in hun programmatie en de overlevende wetenschappers gaan op zoek. Als ze de kinderen vinden worden ze tegengehouden door de Moeders, die hun kinderen volgens de ingeprente Moedercode verdedigen tegen gevaar.

De Moedercode is een spannende science fiction thriller, die in deze tijd van Corona behoorlijk actueel lijkt. De overeenkomst tussen de epidemie zoals beschreven in het boek komt akelig dicht bij de pandemie die wij momenteel in de wereld meemaken. Bij beide gaat het om een longvirus, al is het virus in het boek altijd dodelijk. Het boek zet je wel aan het denken en zorgt dat je toch even moet slikken als je begint te lezen.

Carole Stivers is een doctor in de biochemie en maakte carrière in de medische diagnostiek en deze kennis en vaardigheden zitten dan ook verweven in het het boek.
Met het boek De Moedercode laat Carole Stivers zien dat wetenschap en techniek de wereld een stuk beter kan maken, maar dat het ook de oorzaak kan zijn van véél ellende.

De moedercode is de debuut thriller van Carole Stivers. Ze heeft een vlotte schrijfstijl en met de moedercode heeft ze een prachtig verhaal neergezet. Ik heb dit boek met véél plezier gelezen en ben benieuwd naar hoe Carole Stivers zich verder gaat ontwikkelen in de schijverswereld.

Meer recensies van Herke1978