Een liefdesverhaal dat je raakt

Herke1978 03 september 2019
Door jou ben ik mij van Hinke Abbema is een liefdesverhaal dat je raakt.
Het gaat over Jona een Rotterdamse tienerjongen. Hij groeit op in een christelijk gezin met zijn zussen Lianne en Mariel en zijn jongere broertje Lucas. Hij heeft een leuke vriendengroep en een geweldige beste vriendin Eline.
Als hij samen met zijn broertje naar een voetbalwedstrijd in de Kuip gaat ontmoet hij Marouan. Marouan is een vlotte jongen van Marokkaanse afkomst waar Jona het goed mee kan vinden en worden goede vrienden. Jona beseft dat hij verliefd is op Marouan. Hij worstelt met zijn gevoelens, omdat het geloof zegt dat homo zijn niet mag.
Niemand van zijn vrienden weet dat hij op jongens valt en zijn ouders volgen de mening van de kerk. Hoe gaan ze reageren? Kan hij deze gevoelens zelf accepteren? Kan hij gelovig en homo zijn?

Naast geloof en homoseksualiteit komen nog diverse thema's aan bod waar de hedendaagse jongeren mee te maken kunnen krijgen, discriminatie is daarbij de opvallendste. Het verhaal is vlot geschreven en zeker een aanrader voor jongeren om te lezen. Door jou ben ik mij raakt je diep en geeft je een andere kijk op jongeren, al dan niet gelovig of homoseksueel en hun reis naar volwassenheid.

Hinke Abbema is theoloog en voorganger bij de Nederlands Gereformeerde Kerken, lid van Werkverband Queer theologen en betrokken bij de pioniersplek OMG010. Daarnaarst houd ze van schrijven. Ze schreef dit boek om homoseksualiteit aandacht te geven, omdat nog voor vele dit iets engs is of iets wat niet mag.

Meer recensies van Herke1978