Beleef de jaren 90 op de wallen gevangen in het web van M

Herke1978 02 augustus 2022
HET BOEK M
Na een ellendige jeugd vol geweld en eenzaamheid besluit Mia haar ouderlijk huis in Enschede te ontvluchten. Ze stort zich in het Amsterdamse nachtleven. Daar ontmoet ze de intrigerende M, een charmante, veel oudere man. Hij is de kroonprins van de Wallen en verdient geld met zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Tegen beter weten in valt Mia als een blok voor hem. Wat begint als een spannend avontuur ontspoort al snel in een verstikkende nachtmerrie. M introduceert Mia niet alleen in een donkere wereld van vrouwenhandel en gedwongen prostitutie, ook zijn karakter blijkt donker te zijn. Als Mia erachter komt wie M werkelijk is, is het te laat om nog zonder kleerscheuren weg te komen.

Het boek M gaat over een verstikkende liefdesrelatie tegen het Amsterdamse decor van de kleurrijke en turbulente jaren 90.

Het boek M leest als een trein. Je beleefd de jaren 90 op de wallen gevangen in het web van M. Het verhaal is filmisch en in een duidelijke toegankelijke schrijfstijl geschreven. Het leest alsof je een snelle netflix-serie volgt met fragmenten uit het heden, verleden en op het politiebureau. De hoofdstukken en het wisselen van de momenten lopen vlot en logisch in elkaar over. Het verhaal kwam, ondanks dat de spanning en emoties niet onder mijn huid kropen, heel realistisch en geloofwaardig over. Thysia is er heel goed in geslaagd om verschillende thema’s te verwerken in het boek M. Het thema “liefde tegen beter weten in” zit dan ook perfect verweven in dit boek. Het boek M speelt zich af in de jaren 90, een kleurrijke en turbulente tijd, wat ook duidelijk af te lezen is van de kaft. De kaft van het boek springt door de rode kleur en de grote M in rood, wit en blauw dan ook zeker in het oog. Om nog beter in de sfeer van de jaren 90 te komen is er op spotify ook een playlist gemaakt waar de muziek te beluisteren is uit dit boek.
Ik geef “het boek M” 4 sterren en is zeker het lezen waard.

THYSIA HUISMAN
In 2019 werd Thysia Huisman klokkenluider toen zij als eerste aangifte deed van verkrachting tegen haar Parijse modellenagent Jean-Luc Brunel, die werd gezien als de meisjesronselaar voor pedofiel Jeffrey Epstein. In februari 2022 werd Brunel dood aangetroffen in zijn cel. In haar autobiografische boek Close-up, dat in 2020 verscheen, vertelt Thysia over wat er destijds in Parijs is gebeurd. Thysia is een veelgevraagd spreker in internationale media. Daarnaast werkt ze al meer dan twintig jaar als regisseur en eindredacteur in de televisiewereld. Het boek M is haar tweede boek.
Het boek M speelt zich af na haar debuut Close-up, waarin Thysia haar Me-Too ervaring in de Parijse modellenwereld beschrijft. Met deze nieuwe autobiografische roman verteld Thysia het verhaal van de verkeerde keuzes die zij heeft gemaakt als gevolg van haar verleden in Parijs.

Meer recensies van Herke1978