Damesliefde

Herman01 20 april 2023
Mijn eerste boek van Burnier en geen idee of het ook maar enigszins representatief is voor haar werk.
Maar het is mij wel goed bevallen en dus zullen er nog wel meer boeken volgen van deze in 2001 overleden auteur.

In De literaire salon volgen we hoofdpersoon Radha en de (kennelijk) drie belangrijkste liefdes in haar leven. Eerst is er Lucia, die voornamelijk van haar profiteert. Er is een kortstondig contact met een voormalig leeuwentemster. En er is Sidra met wie Radha een redelijk lang 'oudpotteus huwelijk' beleeft.

De Radha van middelbare leeftijd kijkt terug op dit alles en doet dat met soms veel gemopper en rancune. Maar het is wel geestig opgeschreven en dus verteerbaar. Bovendien blijken de liefdesperikelen tussen de dames niet zo te verschillen met die tussen hetero's. Dat schept een band, zullen we maar zeggen.

De literaire salon is ook Literatuur met een hoofdletter L en dus zijn er een Intro en een Exit aan het boek toegevoegd, die ik na eenmalige lezing nog niet zo kon plaatsen dan wel duiden.

Het is jammer dat Andreas Burnier geen vervolg meer kan schrijven op dit boek uit 1983. Haar gemopper op allerlei types mensen en bijvoorbeeld over de verloedering van een stad als Amsterdam maakten mij wel nieuwsgierig naar hoe zij hier 40 jaar later naar zou hebben gekeken.

Meer recensies van Herman01