Positieve verrassing

Dit verhaal lopen twee verhalen door elkaar. Aan de ene kant het verhaal van Rik Wolter dat zich in het heden afspeelt. Rik woont op een boerderij vlak bij de Duitse grens . Hij besluit om zijn stamboom uit te gaan zoeken.
Terwijl hij in Delft bezig is, stuit hij op de filmploeg van Sandra Molenaars. Sandra maakt een programma over het verleden van iemand. Rik komt ook de naam Marie de La Motte tegen. Zij zou gaan trouwen met Willem Bolnes, de zwager van Johannes Vermeer. Samen met Sandra en haar team gaat Rik op onderzoek uit, waarbij ze op zoek gaan naar een onbekende en vermiste Vermeer. Het tweede verhaal speelt zich af in 1666 en volgt Marie en Willem.

Ik ben geen kunstliefhebber ( ik heb tekenen als examenvak laten vallen, omdat de kunstgeschiedenis mij niet boeide) en dit zou dan voor mij ook niet een boek zijn wat ik zo uit de winkel gehaald zou hebben. Ik sta echter wel open voor nieuwe an oorsprong Nederlandse boeken. Dit deed me dan ook beslissen om met de blogtour mee te doen. Hoe blij ook dat ik het gedaan heb. Hoewel er best veel verteld wordt over kunst is het geen infodump geworden. De afwisseling is echt perfect zo.

De schrijfstijl van Frank is ook heel begrijpelijk en vlot. Vooral de stukken waarbij we Rik volgen, de enige stukken die in de ik vorm geschreven zijn, vond ik leuk om te lezen. In deze stukken richt hij zich ook regelmatig tot de lezer, waardoor ik het gevoel had dat Rik zijn verhaal aan mij aan vertellen was.

De liefde voor kunst is door het hele verhaal verweven, maar Frank vertelt dit in een begrijpelijke taal, waarbij info en verhaal elkaar goed afwisselen. het meisjes bij het venster is een goed leesbaar verhaal, waarbij ik steeds door wilde lezen. Ik ben dan ook heel erg nieuwsgierig hoe het verhaal verder gaat.

Kortom ik was door dit boek positief verrast en deel 2 staat dan ook al op mijn wensenlijstje. Bedankt Frank dat ik mee mocht doen.

Meer recensies van Het Boekenbijtje