Schitterend meesterwerk!

'Al het blauw van de hemel' gaat over Emile, een jongeman bij wie jong-alzheimer werd vastgesteld. Hij krijgt te horen dat zijn dood binnen korte tijd onvermijdelijk is, maar dat de weg ernaartoe vooral slepend zal verlopen: hij zal zich minder en minder kunnen herinneren, hij zal meer fysieke problemen krijgen, zijn hersenen zullen stap voor stap verder afbrokkelen en hem uiteindelijk volledig in de steek laten, zijn persoonlijkheid reduceren tot een 'leeg omhulsel'. Daar waar het nieuws inslaat als een bom bij zijn omgeving en zij alles trachten te doen wat binnen hun macht ligt om hem te helpen, neemt Emile algauw het heft volledig in eigen handen en koopt hij stiekem een camper. Hij wil niet aftakelen terwijl zijn familie en vrienden erop moeten toekijken, hij wil zijn laatste kostbare tijd niet spenderen in een ziekenhuis maar hij wil voor de allerlaatste keer de wijde wereld intrekken. Ietwat onzeker plaatst hij een advertentie waarin hij op zoek gaat naar een reisgenoot, een vreemde met een sterk karakter die de belofte aan Emile kan naleven dat hij op zijn zelfgekozen manier zijn laatste reis kan maken. Joanne, een kleine mysterieuze jonge vrouw voelt zich hiervoor geroepen.

'Al het blauw van de hemel' is voor mij de eerste kennismaking met het werk van Da Costa en wat was dit een kennismaking om u tegen te zeggen! Zonder twijfel nu al het beste boek van 2024 voor mij. De auteur weet de lezer onmiddellijk mee te trekken in haar verhaal, nu eens gebruikt ze hiervoor een luchtige, grappige en vlotte schrijfstijl en dan weer maakt ze gebruik van diepgaande beeldende taal en prachtige citaten. Daar waar de lezer in eerste instantie vooral denkt te focussen op Emile als hoofdpersonage, blijkt ook Joanne een zekere bagage te hebben. De manier waarop de beide reispartners dichter naar elkaar toegroeien en er een diepe vriendschap en genegenheid tussen hen ontstaat, is op een schitterende manier verwoord door de auteur. Hoewel dit boek meer dan 600 pagina's telt, wordt je blik als vanzelf naar de dansende woorden en zinnen getrokken, het blijkt een prachtige melodie te zijn. Ondanks de zware thema's die doorheen het verhaal aan bod komen, houdt de auteur er eveneens een zekere 'luchtigheid' in waardoor je als lezer nooit het gevoel krijgt dat de zwaarmoedigheid de overmacht neemt. Van kinderlijke verbazing, oprechte warmte, tederheid en vriendelijkheid, boosheid omwille van het toebedeelde lot, onmacht om een geliefde niet te kunnen redden tot een absoluut zengevoel wanneer je focust op het nu... dit boek heeft het allemaal!
Ik hoop van ganser harte op ander vertaald werk van deze auteur, want vanaf nu staat zij zonder twijfel steeds op nummer 1 van mijn wenslijstje! Dit prachtige meesterwerk is een absolute must read!

5+sterren

Meer recensies van Hilde Van Gysegem - Redheadbookaddict