Ik neem het je niet kwalijk.

Het boek dat ik in bezit heb heeft een zeer onduidelijke kaft.
In de schaduw een afbeelding van een brief.
De titel past zeer goed bij het verhaal.
Het is geen legal thriller alhoewel de titel doet twijfelen en men krijgt ook fragmenten van het proces.
Waar gaat het verhaal over?
Charles, dokter, is veroordeelt voor moord van zijn minnares, Martine, maar niet voor voorbedachte rade.
Charles wil de rechter overtuigen dat hij wel degelijke motieven had om Martinne te doden.
Charles bouwt rustig zijn standpunt op.
Hij begint zijn leven te vertellen.
Sylvie is zijn eerste liefde.
Simenon neemt ook een loopje met het gerecht.
bv. het hof verontschuldigt zich, mevrouw, u aan deze beproeving te moeten onderwerpen.
Ook zijn moeder moet getuigen.
Ook hier weer een vreemde zaak tijdens het proces.
Heeft u zoon toen hij klein was geen hersenvliesontsteking gehad?
Men tracht door de idiootste vragen, een raadselachtige opzet suggereren. De juryleden fronsten hun wenkbrauwen.
Weer een zeer vreemde vraag in het proces:
Weet u zeker dat uw man geen zelfmoord heeft gepleegd?
De boeren in omgeving van mijn ouders hadden meer tact.
We krijgen dan verder de beschrijving van zijn leven.
Zijn eerste vrouw en de twee kinderen. Zijn tweede vrouw, Armanda.
Simenon kan ook zeer mooi vertellen:
-Bij ons zeggen ze: ik ben een ommetje wezen maken naar de holle weg met dat meisje.
- het verschil tussen criminelen en patienten.
de eerste zijn moeilijk aan de praat te krijgen en de tweede groep is moeilijk het zwijgen op leggen.
Op het einde krijgt men het waarom Charles de moord heeft gepleegd.
Door zijn schrijfstijl en het neerzetten van de personages kan Simenon de lezer blijven boeien.

Meer recensies van hugo van der wildt