Engelen lachen zo lief.

hugo van der wildt 22 augustus 2020
Een vreemde start. Een overval op een bus. Een vrijlating van een gevangenen.Een bezoekje in Tblisi(Georgie) met een link naar Belgie. Peter komt naar huis vanuit Tronch(Paraguay). Veel losse elementen tot er een moord gebeurd op een advocaat en zijn vrouw in Schilde bij Antwerpen. De gemeenschappelijke noemer is diamanten.
Feiten uit het verleden liggen aan de basis van deze moorden.
Het is Belgisch en spannend vanaf het begin.
Ook een beetje een aanklacht.
Waarom laten ze een figuur als De Cutter vrij. Wel dit is het mooie aan het rechtssysteem in Belgie. De psychiaters spreken elkaar tegen en de rechters denken:als we hem ontoerekeningsvatbaar maken, verklaart de een of andere maffe zielenknijper hem na een paar maanden misschien wel genezen en wandelt hij naar buiten. Dus we geven hem een mooie, lange gevangenisstraf en we houden hem zo minstens een paar jaar van de straat. Maar zo zetten ze zichzelf vast. Want als die gevangenisstraf erop zit moeten ze je laten gaan. Al ben je zo gek als een achterdeur. Ze kunnen niet opeens gaan zeggen: hola, we hebben ons vergist, die kerel moet naar het gekkenhuis! Nee, ze schoppen je de straat op en het feest kan opnieuw beginnen.
Het gerecht in Belgie heeft al dikwijls bewezen dat er iets niet juist zit in dat wereld.

Meer recensies van hugo van der wildt