Subliem debuutroman!

Icegini 28 april 2024
Ik had me verwacht aan een historisch verhaal met wat spanning. Maar wat Frank Peters geschreven heeft is een verhaal die tussen het verleden en heden speelt en dat zo realistisch deed dat het perfect in elkaar overging. In de zeventiende eeuw waren er veel verschillende wetten en hierop worden we zicht gegeven door eht verhaal te volgen van Willem Bolnes en zijn niet zo aardige verloofde. Ondertussen gaan we ook op pad met Rik Wolters, een amateur genealoog die zijn dagen vult met meer over zijn vroegere familie wilt te weten te komen. Voor een amateur is Rik vastberaden en komt hij al vlug op spoor van een verloren Vermeer. Ook hier dacht ik al opnieuw hoe prachtig, vlot het verhaal geschreven werd, hoe dicht je voelt bij personages die ook zo realistisch aanvoelen.
Rik maakt tijdens zijn onderzoek kennis met de bekende Nederlandse Sandra Molenaars, die hem kan overtuigen om mee te gaan naar Duitsland samen met haar reportage team. Sandra begrijpt Rik als persoon en haar opmerkingen zijn zo grappig, dat ik steeds moest glimlachen. Wat als een historische roman begon is op dit punt al helemaal veranderd in een spannende historische thriller! Als ik zeg dat er Turkse criminelen bij komen, de Duitse politie en dit allemaal gelinkt naar een ver verleden dat ook niet rustig verliep....hoop ik altijd dat de schrijver niet overdrijft en het verhaal verpest.
De opbouw van dit verhaal, de uitwerking van de personages, de speling tussen verleden en heden... Frank Peters heeft niet enkel omdat het zijn debuutroman is een prachtig, sterk verhaal geschreven. Het verhaal is op het niveau van thrillers die geschreven worden door internationaal bekende schrijvers. Toen Riknnaar Delft ging om verder onderzoek te doen, wilde ik onmiddellijk een trein nemen en ook gaan. Zo was ik met mijn neus in het verhaal dat ik het dagelijkse leven rond me wat aan het vergeten was!!
Ten slotte, bedankt Frank voor het laatste wat je schreef in verband met het toekomst van het verhaal, want ik ben helemaal klaar om meer te lezen!!!! Wat heb ik genoten.

Nogmaals bedankt Frank Peters voor dit sublieme boek. De voorbereidingen waren prachtig, de foto's onverwacht en van zo'n hoog niveau. En wat een mooie, intrigerende foto voor het boek. Een 10/10 voor je debuutroman.

Meer recensies van Icegini