Smaken verschillen

ILE1013 16 april 2021
Ik heb 3x opnieuw moeten beginnen, het pakte niet, het kwam niet binnen. Woordgebruik, stijl, het klikte niet in mijn hoofd.
Het was verder moeilijk om door Ayaan, Leon en de schrijfster zelf heen te kijken omdat het verhaal zo dicht bij de realiteit staat. In het begin van het boek met 9/11, maar ook met het zangprogramma, de brief op het lichaam van Bor/Theo en de anti-moslimsfeer die er heerste.
Iemand die ik sprak vond het prachtig vanwege de mooie woorden en gebouwde zinnen en dat is juist de reden waarom ik het niet mooi vind. Ik vind het eerder moeilijk doen om niks.
Het deel in NY is spannend, een boek op zichzelf. Het verhaal van dochter en vriendje is ook een verhaal, de geschiedenis met Herman is ook een verhaal. Er staan teveel verhalen bij elkaar die an sich al boeken hadden kunnen zijn. De tijdsprongen maken het enerzijds interessant, anderzijds voelt de laatste tijdsprong als een manier om een einde aan het boek te kunnen maken. Na de dood van Bor had Amal ook al kunnen bellen. Was ook goed geweest.
Misschien geschikt voor v5/v6 maar ik zou het de leerlingen niet aanraden als ze niet per se iets wilden lezen van de veranderde wereld na 9/11. Dan zou ik eerder Geronimo van haar echtgenoot (Leon de Winter) adviseren.

Meer recensies van ILE1013