mijn lieve gunsteling

ILE1013 02 februari 2022
Als je geliefde jou zo zou liefhebben en je zo zou eren en begeren, dan ben je een gelukkig mens. Maar wetend wie het object van de liefde is, doet die liefde teniet.
Bij het lezen van dit boek gaan lof en walging hand in hand en wisselen elkaar af. Je wordt als lezer voortdurend geconfronteerd met je ideeën, je gevoelens over pedofilie.
Het verhaal is prachtig gelezen door Hans Kesting, een beetje hijgerig, in een tempo van een natuurlijke monoloog.
Vanaf hoofdstuk 28 vond ik het boek nog wel lang duren, uitmelken van dromen en gebeurtenissen, muziek, boeken en feiten. Ik kreeg de behoefte de feiten te gaan controleren, er werd immers zo mee gesmeten. Ook herhalingen: minsten 2 keer wordt gezegd dat het 4 jaar was na twin towers wat het verhaal plaatst in de zomer van 2005.
Er wordt verwezen naar Duffy en 'warwick avenue', naar mijn weten uit 2008. Hoe past dit in het verhaal? Is dit dichterlijke vrijheid?
Daarnaast is er ook veel intertekstualiteit.
De geloofwaardigheid van de erudiete kennis van het meisje over verschillende onderwerpen maar tegelijkertijd ook de naïviteit die ik niet vind passen bij een 14-jarige , storen me soms.
Boek geschikt voor alle klassen in de bovenbouw

Meer recensies van ILE1013