Geen adembenemende pageturner helaas....

Ilja Smit 21 juni 2023
Dertig jaar geleden kreeg Itala Caruso, een corrupte politieagente, de opdracht bewijs te vinden om de man die drie tienermeisjes ontvoerde en wurgde naar de gevangenis te sturen. Itala kan niet weigeren, maar ze weet dat ze de verkeerde keuze maakt.
De tante van Amala is een geharde advocaat en verdedigde de vals beschuldigde man dertig jaar geleden. Ze weet dat de echte moordenaar nog vrij rondloopt – en dat hij misschien degene is die haar nichtje heeft ontvoerd. Ze vindt een onverwachte bondgenoot in Gerry, een ex-agent van de Special Forces. Hij lijkt bereid alles te doen om Amala terug te vinden. Zelfs als hij daarvoor moet moorden…

Via een leesclub van Hebban heb ik de kans gekregen om dit boek te lezen. Een kennismaking met een voor mij nieuwe schrijver. Andere boeken van Sandrone Dazieri zijn ‘Dood de vader’, ‘Dood de Engel’ en ‘Dood de koning’.

De tekst op de voorkant van het boek: ‘Adembenemende pageturner van de beste Italiaanse thrillerauteur’ klonk veelbelovend en de sneakpreview was spannend dus ik was zeer benieuwd naar de rest van het boek!

Het begin deel van het boek over de ontvoering, las lekker vlot. Korte hoofdstukjes, mooie beeldende stukken (dat ik de pijn van de ketting in het schouderblad bijna kan voelen), niet te lang.
Daarna kwam het eerste deel over het verleden en daar raakte ik het verhaal een beetje kwijt. De corruptie in het politiekorps wordt uitgebreid beschreven; het werd langdradig en heel moeizaam te lezen (vooral de hoeveelheid namen die in het boek voorkomen zonder enige introductie of verdieping). De spanning komt daarna niet echt terug. Amala zit onder bijzondere omstandigheden in gevangenschap en hierin had meer verdieping of spanning kunnen zitten, een gemiste kans van de schrijver.

Ik heb het boek meerdere keren opzij gelegd; heb niet gauw dat ik een thriller wegleg en mezelf moet aansporen door te lezen. Zeker geen pageturner; helaas geen aanrader dus ☹

Meer recensies van Ilja Smit